• English
    • Norsk
  • English 
    • English
    • Norsk
  • Administration
View Item 
  •   Home
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet
  • Institutt for pedagogikk
  • Institutt for pedagogikk
  • View Item
  •   Home
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet
  • Institutt for pedagogikk
  • Institutt for pedagogikk
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

E-læring i nettskyen : Web 2.0 og interaktiv læring i skolen

Lykkenborg, Gaute
Master thesis
View/Open
GautexLykkenborgxmasteroppgaven.pdf (719.5Kb)
Year
2010
Permanent link
http://urn.nb.no/URN:NBN:no-26833

Metadata
Show metadata
Appears in the following Collection
  • Institutt for pedagogikk [1934]
Abstract
BAKGRUNN OG FORMÅL

Web 2.0 er et fortsatt et forholdsvis nytt fenomen, og det finnes tilsynelatende lite forskning på feltet. Likevel har nok mange hørt om Web 2.0, noe som ikke var tilfelle bare noen få år tilbake. Bruk av IKT i skolen er en aktuell samfunnsdebatt, som jevnlig dukker opp i ulike media og i ulike sammenhenger. Formålet med oppgaven er å beskrive bakgrunnen til Web 2.0 og vurdere om Web 2.0 kan brukes i skolens undervisning.

PROBLEMSTILLING

Problemstillingen for oppgaven er som følger: «Hva er den historiske og teoretiske bakgrunnen for Web 2.0, og kan Web 2.0 tas i bruk som digital, sosial læringsarena i skolens undervisning?»

METODE

Jeg har valgt en teoretisk tilnærming for å belyse problemstillingen. Tilgjengelig litteratur på området er blitt utforsket og drøftet for å besvare problemstillingen.

KONKLUSJON

Den første delen av problemstillingen ble besvart ved å redegjøre for bakgrunnen til Web 2.0. Samtidig ble Web 2.0 forsøkt plassert i forhold til den historiske og teoretiske bakgrunnen for IKT generelt. Etter å ha gått igjennom den historiske og teoretiske bakgrunnen for Web 2.0, fant jeg ingen egenskaper eller forhold ved Web 2.0-teknologi eller underliggende teknologi som kan hindre bruk av teknologien i skolens undervisning.

Svaret på den andre delen av problemstillingen er at Web 2.0 oppfyller mange av kravene til sosiale læringsarenaer, men om Web 2.0 kan brukes på denne måten avhenger helt av konteksten verktøyene brukes i. Konklusjon blir derfor at Web 2.0 kan tas i bruk i skolen dersom skolen aktivt endrer kunnskapssyn og er villig til å ta i bruk nye arbeidsmåter.
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy
 

 

For students / employeesSubmit master thesisAccess to restricted material

Browse

All of DUOCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitles

For library staff

Login
RSS Feeds
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy