Abstract
BAKGRUNN OG FORMÅL
Web 2.0 er et fortsatt et forholdsvis nytt fenomen, og det finnes tilsynelatende lite forskning på feltet. Likevel har nok mange hørt om Web 2.0, noe som ikke var tilfelle bare noen få år tilbake. Bruk av IKT i skolen er en aktuell samfunnsdebatt, som jevnlig dukker opp i ulike media og i ulike sammenhenger. Formålet med oppgaven er å beskrive bakgrunnen til Web 2.0 og vurdere om Web 2.0 kan brukes i skolens undervisning.
PROBLEMSTILLING
Problemstillingen for oppgaven er som følger: «Hva er den historiske og teoretiske bakgrunnen for Web 2.0, og kan Web 2.0 tas i bruk som digital, sosial læringsarena i skolens undervisning?»
METODE
Jeg har valgt en teoretisk tilnærming for å belyse problemstillingen. Tilgjengelig litteratur på området er blitt utforsket og drøftet for å besvare problemstillingen.
KONKLUSJON
Den første delen av problemstillingen ble besvart ved å redegjøre for bakgrunnen til Web 2.0. Samtidig ble Web 2.0 forsøkt plassert i forhold til den historiske og teoretiske bakgrunnen for IKT generelt. Etter å ha gått igjennom den historiske og teoretiske bakgrunnen for Web 2.0, fant jeg ingen egenskaper eller forhold ved Web 2.0-teknologi eller underliggende teknologi som kan hindre bruk av teknologien i skolens undervisning.
Svaret på den andre delen av problemstillingen er at Web 2.0 oppfyller mange av kravene til sosiale læringsarenaer, men om Web 2.0 kan brukes på denne måten avhenger helt av konteksten verktøyene brukes i. Konklusjon blir derfor at Web 2.0 kan tas i bruk i skolen dersom skolen aktivt endrer kunnskapssyn og er villig til å ta i bruk nye arbeidsmåter.