• English
    • Norsk
  • English 
    • English
    • Norsk
  • Administration
View Item 
  •   Home
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet
  • Institutt for pedagogikk
  • Institutt for pedagogikk
  • View Item
  •   Home
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet
  • Institutt for pedagogikk
  • Institutt for pedagogikk
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Sak eller menneske? : om PP-rådgiverens forhold til barnet

Nikolaisen, Line Straumsheim
Master thesis
View/Open
oppgavemalWord2007.pdf (380.1Kb)
Year
2010
Permanent link
http://urn.nb.no/URN:NBN:no-26670

Metadata
Show metadata
Appears in the following Collection
  • Institutt for pedagogikk [1959]
Abstract
I denne masteroppgaven rettes søkelyset mot forholdet mellom PP-rådgiver og barnet, og de utfordringene man som PP-rådgiver har i forhold til å behandle barnet som et menneske; altså et subjekt, og ikke en sak; eller et objekt.

Bakgrunn

PP-tjenesten har tidligere blitt beskyldt for å være et instrumentalistisk mistak (Dale, 1992). Et instrumentalistisk mistak innebærer at man behandler mennesker som objekter, altså ting, i motsetning til subjekter. I denne oppgaven vil jeg å se nærmere på begreper omkring subjekt og objekt, for så å knytte dette til rådgivning i PP-tjenesten. Da jeg var i praksis i PP-tjenesten merket jeg at jeg hadde lettere for å knytte rådgivningsteori til møte med de voksne rundt barnet, som foreldre og i mitt tilfelle barnehagepersonale, enn til selve barnet. Grunnen til dette kan være at rådgivningspensumet rettet seg mot voksne, men dette fikk meg også til å stille spørsmål ved om man som PP-rådgiver kan ha lettere for å fokusere på rådgivning av de voksne man samarbeider med rundt barnet, og ikke selve barnet. Jeg ønsker i mitt arbeid som PP-rådgiver å møte barnet som et medmenneske, og ikke kun en sak som skal testes og observeres. Med denne oppgaven har jeg oppnådd større innsikt i hvordan jeg kan gå frem for å forsøke å oppnå dette.

Problemstilling

Oppgavens hovedproblemstilling er som følger: Er det mulig å oppnå et subjekt-subjekt-forhold mellom PP-rådgiver og barn? I så fall hvordan?

Metode og teori

Oppgavens problemstilling blir belyst og drøftet gjennom teori. Teorien som benyttes for å belyse subjekt-subjekt-relasjonen er i hovedsak Skjervheims dialektiske pedagogikk og Schibbyes dialektiske relasjonsteori. Dette knyttes så til rådgivningsteori samt den pedagogisk-psykologiske utredningsprosessen.

Resultater

Oppgaven peker på en del utfordringer ved det å oppnå et subjekt-subjekt-forhold mellom PP-rådgiver og barnet, ettersom en del av PP-rådgiverens metoder kan sies å være objektifiserende. Oppgaven åpner likevel for at det er mulig å få en subjekt-subjekt-relasjon selv under forhold som i utgangspunktet er objektifiserende. Dette ved blant annet ved å rådføre seg med barnet når det gjelder tolkninger av observasjon og testing.
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy
 

 

For students / employeesSubmit master thesisAccess to restricted material

Browse

All of DUOCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitles

For library staff

Login
RSS Feeds
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy