Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T12:20:57Z
dc.date.available2013-03-12T12:20:57Z
dc.date.issued2007en_US
dc.date.submitted2007-04-15en_US
dc.identifier.citationBergseth, Siri Merete. I hvilken grad er hørselshemmede tilfreds med det som skjer i første konsultasjon hos audiograf. Hovedoppgave, University of Oslo, 2007en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/28482
dc.description.abstractFormål Formålet med undersøkelsen er å avdekke om brukerne er tilfreds med første gangs konsultasjon hos audiograf. Brukernes evaluering av det første møtet hos audiografen, kan gi audiografene informasjon om hva de kan bli bedre på. Problemstilling I hvilken grad er hørselshemmede tilfreds med det som skjer i første konsultasjon hos audiograf? Metode Forskningsmetoden er av kvantitativ art og designet er tverrsnittsstudie. I undersøkelsen deltok 141 personer. Spørreskjemaet som ble brukt i undersøkelsen heter PEQ - Patient Experience Questionaire, og et utarbeidet av Steine m.fl. (2000). Spørreskjemaet er opprinnelig laget for leger i primærhelsetjenesten men kan også brukes for audiografer i spesilalisthelsetjenesten. Det inneholder spørsmål samlet i fem områder: konsultasjonsutkomme, samtaleutbytte i møtet med legen, samtalebarrierer i møtet med legen, møtet med det øvrige helsepersonellet og følelser etter besøket. Det er gjort en deskriptiv analyse av dataene. Statisktiske tester som er anvendt er Pearsons r, chi-kvadrat, one-way between-groups (ANOVA) test og T-Test. Resultat Undersøkelsen er funnet gyldig og pålitelig. Resultatene viser at informantene i overveiende grad var tilfreds med det som skjedde i første konsultasjon hos audiograf. Svarfordelingen viser skjevfordeling i positiv retning for områdene samtaleutbytte og samtalebarrierer. For områdene konsultasjonsutkomme og følelser etter besøket var svarfordelingen mer normalfordelt. 59 % var ikke/lite tilfreds med konsultasjonsutkomme. 13 av 141 hadde ikke besvart dette området. 100 % var tilfreds med samtaleutbytte, mens 12 % opplevde samtalebarrierer. 87 % hadde positive følelser etter besøket. 24 informanter besvarte ikke dette området. Konklusjon Undersøkelsen konkluderer med at den overveiende positive trenden i materialet kan indikere at brukerne er tilfreds med første konsultasjon hos audiograf. Datamaterialet indikerer at konsultasjonsutkomme er vanskelig å tolke, og det er derfor vanskelig å si spesifikt hva audiografene kan bli bedre på.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleI hvilken grad er hørselshemmede tilfreds med det som skjer i første konsultasjon hos audiografen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2008-02-19en_US
dc.creator.authorBergseth, Siri Mereteen_US
dc.subject.nsiVDP::800en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Bergseth, Siri Merete&rft.title=I hvilken grad er hørselshemmede tilfreds med det som skjer i første konsultasjon hos audiograf&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2007&rft.degree=Hovedoppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-15627en_US
dc.type.documentHovedoppgaveen_US
dc.identifier.duo56290en_US
dc.contributor.supervisorProfessor Anne Marit Mengshoelen_US
dc.identifier.bibsys071194630en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/28482/2/Hovedfag_Bergseth.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata