Abstract
Formål
Formålet med undersøkelsen er å avdekke om brukerne er tilfreds med første gangs konsultasjon hos audiograf. Brukernes evaluering av det første møtet hos audiografen, kan gi audiografene informasjon om hva de kan bli bedre på.
Problemstilling
I hvilken grad er hørselshemmede tilfreds med det som skjer i første konsultasjon hos audiograf?
Metode
Forskningsmetoden er av kvantitativ art og designet er tverrsnittsstudie. I undersøkelsen deltok 141 personer.
Spørreskjemaet som ble brukt i undersøkelsen heter PEQ - Patient Experience Questionaire, og et utarbeidet av Steine m.fl. (2000). Spørreskjemaet er opprinnelig laget for leger i primærhelsetjenesten men kan også brukes for audiografer i spesilalisthelsetjenesten. Det inneholder spørsmål samlet i fem områder: konsultasjonsutkomme, samtaleutbytte i møtet med legen, samtalebarrierer i møtet med legen, møtet med det øvrige helsepersonellet og følelser etter besøket.
Det er gjort en deskriptiv analyse av dataene. Statisktiske tester som er anvendt er Pearsons r, chi-kvadrat, one-way between-groups (ANOVA) test og T-Test.
Resultat
Undersøkelsen er funnet gyldig og pålitelig. Resultatene viser at informantene i overveiende grad var tilfreds med det som skjedde i første konsultasjon hos audiograf. Svarfordelingen viser skjevfordeling i positiv retning for områdene samtaleutbytte og samtalebarrierer. For områdene konsultasjonsutkomme og følelser etter besøket var svarfordelingen mer normalfordelt.
59 % var ikke/lite tilfreds med konsultasjonsutkomme. 13 av 141 hadde ikke besvart dette området. 100 % var tilfreds med samtaleutbytte, mens 12 % opplevde samtalebarrierer. 87 % hadde positive følelser etter besøket. 24 informanter besvarte ikke dette området.
Konklusjon
Undersøkelsen konkluderer med at den overveiende positive trenden i materialet kan indikere at brukerne er tilfreds med første konsultasjon hos audiograf. Datamaterialet indikerer at konsultasjonsutkomme er vanskelig å tolke, og det er derfor vanskelig å si spesifikt hva audiografene kan bli bedre på.