Abstract
Denne oppgaven tar for seg nyhetsdekningen av kunst og kultur i fjernsynet gjennom en innholdsanalyse av ” Dagsrevyen” (NRK) og TV 2-nyhetene (”21”) i perioden 2004-2006. Hovedformålet er å beskrive kulturnyhetene i Norges mest sette nyhetsendinger, samt å drøfte hvilke nyhetsverdier og føringer som ligger til grunn for denne dekningen. Studien avdekker blant annet hvilke saker som får plass, emneområder, sjangrer, journalistisk vinkling og kildebruk. Basert på intervjuer med ansvarlige journalister, vaktsjefer og nyhetsredaktører i NRK og TV 2 finner jeg at holdninger til kulturstoff i nyhetene er varierende, og at ønsket om å bedrive kritisk og granskende journalistikk på kunst- og kulturfeltet ikke manifesterer seg i den daglige nyhetsdekningen. Utvelgelsen av saker synes i noen grad subjektivt fundert og bestemt av nyhetsprogrammenes stoffmiks, fremfor av generelle nyhetskriterier. Kultursakene fremstår som markedsorientert stoff, som skal underholde fremfor å avdekke.
This thesis aims to investigate how television newsprogrammes, represented by the public broadcasters NRK (”Dagsrevyen”) and TV 2 (nine o´clock news), cover stories about the media, culture and art during the period 2004-2006. The main focus of the study is to discuss news values, in relation to power perspectives and commercial values, which influence the covering of news stories. I expose which stories merit coverage, the genres of these stories and the sources represented in them. By interviewing news editors, gatekeepers and journalists in NRK and TV 2, I found that there is no consensus in the attitude towards how the field of arts, culture and the media is reported. Even though many of the professionals interviewed wish to focus on critical journalism, that does not reflect the everyday newscoverage of the field. The mix of issues in each newsprogram, and personal preferences of broadcasters seem to be important in the selection of news. My study suggests that the newscoverage of the media, culture and arts, to some extent, is driven by marketvalues, rather than by investigative journalism.