Abstract
Dette er en odyssé gjennom 1900-tallets historier om Sudan i Aftenposten. Utgangspunktet er spørsmålet: Hvilke bilder skaper pressen av land langt borte fra oss selv, og hvordan har disse bildene endret seg gjennom tidene?
Ved å undersøke Aftenpostens samlede Sudan-dekning, avdekkes hvilke diskurser,
retoriske mønstre, tolkningsrammer og ideologier som preger dekningen i ulike perioder, samt når og hvordan nye utviklingsmønstre oppstår. Studien er et pilotarbeid i en større kartlegging av utenriksjournalistikkens historie i norsk presse.
Et markant trekk gjennom hele materialet er at nyhetene fra Sudan plasseres innenfor
en tolkningsramme som først og fremst fokuserer på hvilken betydning hendelsene har for vestlige maktstrukturer i ulike historiske epoker, som det britiske koloniveldet, den kalde krigen og -- i mer moderne tid -- bistandsveldet. Det gjøres kun sporadiske forsøk på å forstå begivenhetene og deres konsekvenser fra et sudansk ståsted. Slik blir Sudan redusert til et bakteppe for andre aktørers handlinger.
Denne formen for diskursiv treghet er også markant på et annet område, nemlig i
fremstillingen av sudanere som ’de andre’ i en orientalistisk forståelse av begrepet. Sudanere representeres innenfor en hierarkisk struktur der de gjennomgående blir plassert på et lavere trinn enn ’oss’: De er mindre utviklede, mindre viktige, og mer passive. Enkle dikotomiseringer som helt/offer (’oss’/’dem’) dominerer. Gjennom ulike former for stereotypifisering av de arabiske og afrikanske folkeslagene og et -- etter hvert -- nokså ensidig elendighetsfokus, skapes et endimensjonalt bilde av Sudan som et krigs- og sultherjet samfunn, der menneskenes leve- og tankemåter, kultur og tradisjoner forblir usynlig.
This is a journey through the stories about Sudan in the Norwegian newspaper Aftenposten in the 19th century. The starting point is the question: What images does the press create of countries far away, and how do these images change through time?
Through an analysis of the complete coverage of Sudan in Aftenposten, the aim is to
uncover the discourses, rhetorical patterns, framing patterns and ideologies that are manifest in the coverage in different times, and show when and how changes in these patterns occur. The study is a piece in a greater work to uncover the history of foreign journalism in Norway.
A distinctive pattern throughout the century is that news from Sudan are placed within
a frame that focuses on the consequences of the events for Western power structures, such as the British colonial power, the cold war and -- in more modern times -- the introduction of aid. There are few attempts of trying to understand the news and events from a Sudanese point of view. Instead, Sudan is reduced to a backdrop of other actor’s doings.
This form of discursive slowness is also manifest in the representation of the Sudanese
as ‘the Other’, in an Orientalist understanding of the concept. The Sudanese are from the
beginning of the century to the end represented within an hierarchical structure where they are seen as lower -- less developed, less important, and more passive -- than ‘us’. Simple dichotomies such as hero/victim (‘us’/‘them’) dominate. Through different forms of stereotyping the African and Arabic peoples of Sudan, together with a fairly onesided focus on conflicts and misery, an onedimensional picture of Sudan as a war- and famineridden country is created. The people’s ways of living, their thoughts, culture and traditions remain invisible.