Abstract
Sammendrag
I oppgaven sammenlignes etikk i eksempler på biljournalistikk i Dagens Næringsliv, Dagbladet og Dagsavisen.
Oppgaven er utført ved hjelp av intervju med biljournalister og deres kilder samt analyse av redaksjonelle tekster og annonser. Oppgaven er basert på teorier om nyhetsinnflytelse, kildekritikk, presseetikk, diskurs- og tekstanalyse.
Bilbransjen er viktig for medienes kildebruk. Det redaksjonelle innholdet domineres av bilbransjens markedsføring av nye produkter. Brukerne, bilistene og samfunnet berøres lite i bilreportasjer, mens miljøaspekter er fraværende. Bilstoffet inneholder tekstreklame og bidrar til å øke annonseinntektene i avisene. Forekomsten av redaksjonell sponsing bekrefter dette. Det er behov for et utvidet sett etiske kjøreregler for biljournalistikk. En varedeklarasjon for bilstoff foreslåes. Samtidig er det behov for å profesjonalisere journalistene og utvikle en egen yrkeskodeks for biljournalistikk. Større uavhengighet til kildene kan skje ved å la ansvaret for bilstoffet skje på åremål eller at flere medarbeidere benyttes til å dekke feltet. Mer forskning om produktplassering redaksjonelt i mediene er nødvendig.
Summary
This study outline ethic topics of motorcarjournalism in the Norwegian newspapers Dagens Næringsliv (DN), Dagbladet (DB) and Dagsavisen (DA).
Theory of newsinfluence, source critics and mediadiscourse are used.Motorcarjournalists and their sources are interviewed and articles are analyzed. Discourse- and textanalyze are used for that purpose.
Editorial articles promote motorcars and support advertising. The study prove that the motorcarindustry is the most important source. The conclusion seems to be that motorcarjournalism support the commercial part of the newspaper. The motorcarindustry support the newspapers with free press photos and support economical editorial work. Motorcarjournalism may need a declaration that explain editorial relations to the motorcarindustry. More research about products put into editorial articles is needed.