Abstract
Tema for denne oppgaven er pressens visuelle fremstillinger av politikere. Mer spesifikt dreier det seg om Aftenpostens, Dagbladets og Verdens Gangs pressefotografier av norske topp-politikere. Hensikten med oppgaven har vært todelt. For det første ville jeg kartlegge enkelte kjennetegn ved den visuelle fremstillingen. Dette har jeg gjort ved hjelp av en kvantitativ innholdsanalyse av de tre avisene i tre måneder høsten 2004. I tillegg ønsket jeg å avdekke potensielle retoriske appeller i fremstillingen. For å komme frem til dette har jeg utført en kvalitativ bildeanalyse på utvalgte oppslag. Jeg har sammenlignet avisenes politiske pressefotografier og avisenes bruk av dette, blant annet med begrepsparet løssalgsavis/abonnementsavis som bakteppe. Avisenes mulighet til å forme lesernes oppfatning av politikerne ved hjelp av sin visuelle fremstilling har fungert som bakgrunn for oppgaven.
This thesis discusses the way in which the press visually portrays politicians. More specifically it examines the press photos of Norwegian politicians in Aftenposten, Dagbladet and Verdens Gang. First of all, I wanted to reveal some aspects of the newspapers way of using visual techniques when portraying politicians. For this, I used a quantitative content analysis, and examined the newspapers for three months (autumn 2004). Also, by way of detailed analyses of specific cases, I wanted to unveil potential rhetorical appeals. I have compared the different newspapers political press photos and their way of using them. The newspapers power to form the readers opinion on the politicians by using different visual techniques has functioned as a background for this thesis.