Abstract
Denne masteroppgaven undersøker hvordan det journalistiske samfunnsoppdraget blir ivaretatt i reisejournalistikken til Aftenposten. Jeg har plassert reisejournalistikken i et større forbrukerperspektiv og knytter samfunnsoppdraget til fem idealer. Metodisk har jeg gjennomført en kvantitativ innholdsanalyse av 134 reiseartikler fra 1974 til 2010, samt reisejournalistikken til Aftenposten på Internett. Jeg har også gjort en grundig tekstanalyse av tre reiseartikler. Funnene fra den kvantitative analysen viser at det er få endringer over tid, dvs. at det journalistiske samfunnsoppdraget ikke ble bedre ivaretatt før forbrukerjournalistikkens framvekst på 1990-tallet. Basert på tekstanalysen konkluderer jeg med at reiseartiklene henvender seg til leserne både som forbrukere og samfunnsborgere, men at det er en utfordring å ivareta det journalistiske samfunnsoppdraget når reisereportasjene beskriver land som er fattige eller krigsherjede. Det er en potensiell konflikt mellom samfunnsoppdraget og de karakteristiske trekkene ved en reisereportasje. Oppgaven konkluderer også med at det journalistiske samfunnsoppdraget blir ivaretatt i mindre grad på Internett, og at reisetjenesten i denne utgaven først og fremst henvender seg til lesere som konsumenter og rettighetsbrukere.
In this thesis I explore how the social responsibility of journalism is reflected in the travel journalism of Aftenposten. I consider travel journalism in the wider context of consumer related journalism and look at five aspects of social responsibility. The method that I employ is mainly quantitative content analysis. The data set consists of 134 travel articles from 1974 to 2010 as well as the travel related content from the online edition of Aftenposten. I have also performed an in depth text analysis of three travel articles. The findings from the quantitative analysis show that there are few changes over time, i.e. that the social responsibility of journalism has not been significantly affected by the emergence of the consumer journalism from 1990 onwards. Based on the text analysis I conclude that the travel articles address the readers both as consumers and as citizens, but that it is a challenge to uphold the social responsibility when the articles describe countries that are poor or ravaged by war. There is a potential conflict between the social responsibility of the journalist and the characteristic properties of a travel article. In this thesis I also conclude that the social responsibility is less strongly reflected in the online edition, and that the travel section in this edition is mainly consumer related.