Abstract
Hvilken rolle spiller norske journalister på Twitter, og hva bruker de denne tjenesten til? Det er hovedproblemstillingen for denne oppgaven. For å finne svar på denne har jeg intervjuet ti journalister og fem ledere i Adresseavisen, Stavanger Aftenblad, VG, NRK og TV2. Jeg har også gjennomført en kvantitativ innholdsanalyse der jeg har analysert i alt 3165 twittermeldinger fra 56 journalister, fordelt på to separate uker - en normal nyhetsuke og en uke preget av en sterkt mediert internasjonal nyhetshendelse. Jeg fant både i intervjuene og i innholdsanalysen at journalistene spiller en blandingsrolle på Twitter, der de er dels journalist og dels privatperson. I intervjuene og innholdsanalysen ble imidlertid ulike aspekter ved denne blandingsrollen synlig. Videre fant jeg også store forskjeller mellom de regionale og de riksdekkende mediene hva gjaldt bedriftenes strategier for bruk av Twitter i journalistikken. Jeg knytter mine funn til tidligere undersøkelser, og teorier om blant annet sosial kapital, etiske og teknologiske dimensjoner, konfigurasjonsteori og konvergens.
The issue for discussion in this master’s thesis focuses on what role Norwegian journalists play on Twitter and how they utilize this particular service. In order to identify answers to these questions I have interviewed ten journalists and five leaders from Adresseavisen, Stavanger Aftenblad, VG, NRK and TV2. Further, in the course of two separate weeks – a normal news week and a week characterized by a strongly mediated international news event - I conducted a quantitative content analysis analyzing 3165 tweets by 56 journalists. The interviews and content analysis both revealed that the journalists play a mixed role on Twitter in as far as they appear partly as journalists and partly as private persons. The interviews and the content analysis did however reveal different aspects of this mixed role. Furthermore, significant differences exist between the regional and the national media as far as the enterprises’ strategies for utilizing Twitter in journalism. I tie my findings to earlier studies and theories such as concerning social capital, ethical and technological dimensions, configurational theory and convergence.