Abstract
Denne oppgaven tar for seg aktørers bruk av personlige blogger, og undersøker hvordan selvrepresentasjon håndteres i bloggen. For å belyse problemstillingen har jeg benyttet meg av kvalitative dybdeintervju på e-post med syv norske bloggere. Gjennom en analyse av informantenes holdninger til egen bloggpraksis, har jeg belyst hvordan aktører forholder seg til bloggen som selvrepresentasjon for et ukjent publikum på internett. De empiriske funnene viser at bloggpraksis er underlagt visse konvensjoner og rammevilkår, som legger føringer på det selvet som representeres i bloggen. Videre har jeg vist at motivasjonen for bloggpraksis varierer fra aktør til aktør, og at bloggen kan forstås både som et middel for å nå et høyere mål, og som et mål i seg selv. Bloggpraksis, som all interaksjon, kan potensielt føre med seg konsekvenser av både positiv og negativ art. Mine analyser avdekker imidlertid et fokus på de positive konsekvensene. Jeg har diskutert hvordan blogging for aktørene har ført til en form for lært selvrepresentasjon, der de i samspill med den sosiale konteksten har lært seg hvordan bloggerrollen bør fremføres for å være vellykket. Denne lærte selvrepresentasjonen oppstår i spenningsfeltet mellom autentisitet og antatt autentisitet, mellom selvpresentasjon og selvrepresentasjon.
This thesis is concerned with individuals’ use of personal blogs, and explores how self-representation is being handled in the blog. In order to investigate my objective, this study is based on empirical data from e-mail interviews with seven Norwegian bloggers. Through a qualitative analysis of the interviewees’ attitude towards their own blogging practices, I have thrown light on how individuals relate to self-representation in front of an unknown audience. My findings show that blogging is subject to certain rules and conditions, and that these in turn will influence the represented self. I have discussed how blog motivation varies from individual to individual, and how the blog may be understood both as a means to an end, as well as a goal in its own. As with all interaction, blogging may lead to both positive and negative consequences, although my analysis shows that the positive consequences are predominant. I have discussed how blogging leads to a process of learnt self-representation for the individuals involved, in which they learn to correctly perform the blogger role. This learnt self-representation arises from a tension between authenticity and assumed authenticity, between self-presentation and self-representation.