Abstract
Bearbeidelse av fotografiet har alltid vært en mulighet, men det var først på slutten av 80-tallet, med demokratiseringen av digitale verktøy, at utbredelsen av billedbehandling fikk samfunnsmessige konsekvenser. Reaksjonene som kom var mange og ofte dramatiske: Fra denne dag av, er fotografiet dødt lenge leve computerbilde proklamerte Sue Davis i 1986. I denne oppgaven undersøker jeg hva som skjer med fotografiets status når digital bearbeidelse nå brer om seg. Må vår forståelse av fotografiet revurderes fullstendig, eller kan vi fortsette å ha tiltro til at fotografiet, også i fremtiden, kan representere virkeligheten objektivt? Gjennom å drøfte både en essensialistisk og en konstruktivistisk oppfatning av fotografiet, søker jeg å identifisere hva det teknologiske bruddet har bestått i, samt å argumentere for en mulig ny tilnærming til mediet.
Vibeke Tandberg er fotograf og kunstner. Hun bruker digitale verktøy til å skape et uttrykk som både er personlig og allment. Gjennom analyser av arbeidene Living Together, Faces og Line argumenterer jeg for at også det digitalt bearbeidede fotografiet kan makte å speile person og samfunn, så sant vi lærer oss å lese det.
It has always been possible to alternate the photographic image, but it was only at the end of the 1980 s, with the democratisation of digital technology, that this possibility caused consequences for society. The reactions to this were many and often dramatic. From this day on the photograph is dead long live the computerised image , proclaimed Sue Davis in 1986. In my thesis I examine what happens to the status of the photograph when digital treatment becomes a customary procedure. Does our understanding of photography need a complete revision, or may we continue to have faith in photography s ability to represent reality objectively, also in the future? Through discussing an essentialist as well as a constructivist perception of photography I aim to identify what constitutes the technological breach, and also to argue for a potential new approach to this medium.
Vibeke Tandberg is a photographer and an artist. She uses digital technology to create an expression witch is both personal and universal. Through analyses of the works Living Together, Faces and Line I argue that also the digitally altered photograph can reflect the individual as well as society, provided we learn how to interpret it.