Abstract
Denne oppgaven har som mål å belyse den journalistiske metoden skjult kamera og dets rolle i den undersøkende journalistikken i Norge. Jeg har gjennom arkivarbeid undersøkt utbredelsen av fenomenet i Norge, og presenterer en oversikt over saker der metoden er brukt. I tillegg har jeg, på bakgrunn av kvalitative intervjuer og innholdsanalyse, sett på hvordan programmene der skjult kamera er brukt, presenteres for seeren, og på hvordan produksjonsprosessen, fra idé til publisering, forløper med etikk som rød tråd. Skjult kamera er ikke veldig utbredt i norsk journalistikk, men i de tilfeller der den brukes, er det et hardtslående og nådeløst avsløringsmiddel. Et gjennomgående trekk i analysen er en høy grad av bevissthet rundt de etiske spørsmålene knyttet til skjult kamera, samtidig som fristelsen til å bruke metoden kan være tilstede, kanskje spesielt i sjangeren forbrukerjournalistikk.
The object of this thesis is to shed light on the hidden camera and how it is effectuated in investigative journalism in Norway. By searching through archives I have looked into the extensiveness of hidden camera , and as a result of this I present a survey that shows different cases where this method has been used. In addition to this I have, through qualitative interviews and analysis of selected cases, shed light on how programs where hidden camera has been used are presented for the viewer, and how the whole process is accomplished. The ethical question is important through the whole thesis. Hidden camera is not often used in Norwegian journalism. However, in the cases where it is used, it is a hard hitting and unmerciful means of disclosure. The analysis shows a high degree of ethical consciousness among the interviewed sources regarding the execution of the method. Sometimes, however, journalists feel tempted to use hidden camera, and more often in consumer journalism.