Abstract
Denne oppgaven handler om hvordan de norske oljeselskapene Statoil og Hydro kommuniserer sine holdninger til menneskeskapte klimaendringer. Trusselen om global oppvarming og klimaendringer har de siste tiårene skapt et mulig legitimitetsproblem for selskapene. Selskapene forsøker delvis å løse det potensielle problemet ved hjelp av talehandlinger, og vi kan derfor si at det har oppstått en retorisk situasjon. Gjennom bærekraftrapporter, strategidokumenter og medieuttalelser forsøker selskapene å overbevise sine premissleverandører, myndighetene, og deres pressgrupper om at virksomheten drives på en god og bærekraftig måte. Bærekraftig utvikling blir brukt som et mål for miljøvennlighet, og sidestilles av selskapene med å ha legitimitet: rett til å drive virksomheten. Ved å bruke ethosappeller for å styrke sin egen troverdighet og karakter, og ved bruk av logosargumentasjon for å appellere til de fornuftige sidene til sine mottakere, ser det ut til at legitimiteten til selskapene blir opprettholdt, slik at de kan fortsette driften og utvidelsen av virksomheten.
The last decade, the threat of global warming and climate change has possibly created a legitimacy problem for the Norwegian oil companies Statoil and Hydro. This master thesis analyses how these two companies communicate their position towards global warming. As the companies try to solve this potential problem by means of communication, the situation can be described as rhetorical. Through sustainability reports, policy documents and media utterances Statoil and Hydro try to convince the Norwegian authorities and their pressure groups that their business is run according to the standards of sustainable development. Sustainability is used as a measurement for environmental care and the companies equalise sustainability with licence to operate and legitimacy. In order to strengthen their ethos, the companies try to appear credible and of good character, and the use of logical argumentation is appealing to the recipients, and it seems to maintain the companies legitimacy and ensure their further expansion.