Abstract
I denne oppgaven har jeg studert Magasinet, lørdagsbilaget i Dagbladet. Da bilaget ble lansert på slutten av nittitallet, sparket det i gang en ny og hurtigvoksende trend i norsk presse. Gjennom undersøkelser av Magasinets redaksjonelle innhold har jeg på bakgrunn av dette forsøkt å karakterisere den moderne livsstilsjournalistikken. I forhold til Magasinets ledende rolle innenfor denne journalistiske sjangeren, har jeg også sett nærmere på deres eventuelle rolle som premissleverandør for livsstil. Dette har jeg forsøkt å klargjøre ved hjelp av kvantitative innholdsanalyser av Magasinets tematikk, intervjuobjekter og faste spalter, i tillegg til en kvalitativ analyse av bilagets forsider, alt fra årgang 2004. Jeg har også foretatt intervjuer med representanter fra Magasinet, samt noen av de største annonsørene. Med utgangspunkt i denne empirien vil jeg drøfte problemstillingene i lys av intervjuene og teorien som er lagt til grunn.
In this thesis, I have studied Magasinet, the Saturday supplement in Dagbladet. When this supplement was launched in the late nineties, it started a new and fast growing tendency in the Norwegian press. Through scientific research of Magasinets editorial content, I have tried to characterise the modern lifestyle journalism. In relation to Magasinets leading role within this genre, I have also taken a closer look at they're possible role as a deliverer of premises for life style. I have tried to illustrate this with quantitative analyses of Magasinets topics, interview objects and regular columns, in addition to a qualitative analyse of the supplements frontpages, all from year 2004. I have also interviewed representatives from Magasinet, in addition to some of the largest advertisers. With this empiric, I will discuss the problem presentations in light of the interviews and the essential theory.