Abstract
Hensikten med dette studiet er å undersøke bruken av det interaktive TV-programmet Mess TV, gjennom kvalitative intervjuer med særlig aktive brukere. Teorier om fjernsynspublikum er hovedsakelig utviklet med utgangspunkt i tradisjonell, enveisrettet kringkasting. Bruken av Mess TV vurderes derfor i lys av eksisterende publikumsstudier, særlig bruksstudie- og kulturstudietradisjonens forståelse av TV-publikummet som aktivt, og sistnevntes vektlegging av familiekonteksten ved TV-seing. Analysen er tredelt: den første delen omhandler hvilke seermønstre som genereres og hvilke kategorier av deltagere som fremkommer i programmet. Den andre delen vurderer hvordan den direkte interaksjonen mellom programledere og deltagere virker inn på relasjonen mellom dem, sett ut i fra deltagernes ståsted. Analysens siste del viser hvordan programmets kommunikative struktur begrenser interaksjonen mellom deltagere innenfor rammen av selve TV-programmet. For mange aktive brukere er i stedet Mess TVs diskusjonsforum på TVNorges nettsider en viktig arena for å møte likesinnede. Brukernes felles interesse og engasjement for Mess TV former, sammen med den sentrale sosiale dimensjonen ved forumet, det som kan hevdes å være et fanfellesskap.
The purpose of this thesis is to examine the usage of the interactive television programme Mess TV, by means of qualitative interviews with particularly active users. Theories on television audiences are normally based on traditional one-way broadcasting. The usage of Mess TV is evaluated in regard of existing studies of audiences, especially the theories of uses and gratification and of cultural studies, which share an understanding of the television audience as being active, whilst the latter emphasises the family context of television viewing. The analysis is divided into three parts; the first part being a discussion of differing viewing patterns and participant categories that may arise from the programme. The second part examines how the direct interaction between hosts and participants influences the relationship between them, from the participants' point of view. The final part of the analysis shows how the communicative structure of the programme limits the interaction between the participants inside the boundaries of the television show itself. Instead, many active participants utilise the Mess TV discussion forum on TVNorge s web pages as a social meeting ground. Their common interest and involvement in the programme pair with the crucial social dimension to form what may be regarded as a fan community.