Abstract
Denne oppgaven er en analyse av norske mediers petroleumsdekning og petroleumsselskapenes medierelasjoner. Seks aviser og to fjernsynskanalers petroleumsdekning analyseres kvantitativt med fokus på omfang og hvilke problemstillinger som vektlegges og prioriteres. Relasjonene mellom petroleumsselskapene og journalister analyseres med utgangspunkt i begrepet symmetri slik det fremstår i James Grunigs modeller for informasjon og samfunnskontakt og fire former for journalist-/kilderelasjoner, kalt forhandlingsrelasjoner, uegennyttige relasjoner, rettighetsrelasjoner og kommersielle markedsrelasjoner. Statoil, Hydro, Shell og Oljeindustriens Landsforening representerer i denne sammenheng petroleumsnæringen.
Analysen avdekker store variasjoner i petroleumsdekningen fra medium til medium, hva angår både omfang og prioriteringer. Relasjonsanalysen konkluderer med at forhandlingsrelasjoner er den dominerende relasjonsformen mellom petroleumsselskapene og mediene, og at aktørene i stor grad handler strategisk for å fremme sine interesser. Kommunikasjonen er fra selskapenes side i utgangspunktet symmetrisk, men selskapene kommuniserer tidvis også asymmetrisk. Nære og gode relasjoner til journalister og medier er dermed både et mål og et middel.
This thesis analyses the coverage of the petroleum industry in six Norwegian newspapers and two TV-channels, and the relations between journalists and the companies in the petroleum industry. The study puts stress on the volume of the coverage, and what issues getting attention. The relations are analysed with reference to the notion of symmetry, as it appears in James Grunig’s models of public relations, and four different kinds of source-relations, identified as relations of negotiations, relations of rights, altruistic relations and commercial relations.