Abstract
PRESENTASJON
Walt Disney Company er et av verdens største mediekonglomerater. Konsernets aktiviteter har en enorm innvirkning på vår tids mediekultur, noe som blant annet har avfødt begrepet disneyfisering. I denne analysen benyttes ulike medievitenskapelige teorier for å søke å gi begrepet disneyfisering et meningsbærende innhold. Med utgangspunkt i Richard Schickels bruk av begrepet, undersøker jeg om disneyfisering kan utdypes til å si noe nyttig om den såkalte medieskapte virkelighet.
Emnet behandles ved å referere til noen av de viktigste forfatterne innen kultur, media og samfunn: Med utgangspunkt i blant andre Richard Schickel, Umberto Eco, Jean Baudrillard og John Hartley, redegjør denne analysen for noen av de komplekse forholdene rundt temaer som kulturelle distinksjoner, fiksjonalisering, kommersialisme, hypervirkelighet og simulakra. Slik er denne oppgaven et forsøk på å avdekke de diskurser som ligger til grunn for populære begreper som medieskapt virkelighet og, enda mer spesifikt, i begrepet disneyfisering.
PRESENTATION
Walt Disney Company is one of the world’s largest media conglomerations. The company’s activities have an enormous influence on contemporary mediaculture, and have triggered the birth of a new term: Disneyfication. In this dissertation, different theories from media science are being analyzed to bring coherent meaning to this term. With Richard Schickel’s use of the term as a starting point, I analyze whether Disneyfication can be defined into saying something useful about the so-called media reality.
The topic is analyzed by referring to some of the most important authors of culture, society and media: By using thoughts of, among others, Richard Schickel, Umberto Eco, Jean Baudrillard and John Hartley, this dissertation enfolds some of the complexities about themes like cultural distinctions, fictionalization, commersialism, hyperreality and simulacres. In so doing, this thesis is an attempt to uncover the discourses that lie at the bottom of popular terms like media reality, and even more specific, in the term Disneyfication.