Abstract
Da telesektoren ble liberalisert, var det knyttet politiske forventninger til at dette skulle bidra til å bedre tilgangen og senke prisene på teletjenester i hele landet. Samtidig har det i politiske dokumenter vært knyttet forventninger til at utbredelsen av IKT og teletjenester ville ha positive virkninger på utviklingen av næringslivet i distriktene. Disse forventningene kan ses i sammenheng med teorier om informasjonssamfunnet. I denne oppgaven tar jeg for meg hvordan tilgang og priser på teletjenester har utviklet seg for norske bedrifter og kommuner etter liberaliseringen. Gjennom analysen av intervjuer med representanter for næringsliv og kommuneadministrasjoner i ulike deler av landet, viser jeg at overgangen til et liberalisert marked har ført til at virksomhetenes forhandlingsposisjon har blitt avgjørende for muligheten til å oppnå gode vilkår på teleområdet. Dette ser ut til å ha forsterket forskjeller mellom små og store virksomheter, og mellom tettbygde og spredtbygde områder. Det synes som om dette kan ha fått særlig negative konsekvenser for små bedrifter i utkantene.
At the time when the telecom sector was liberalised, the political expectation was that liberalisation would be integral to improving access and lower the prices on telecom services throughout Norway. Also, white papers and other policy documents have expressed views in line with those found in theories on the Information Society, namely that the proliferation of ICT and telecom services would have a positive effect on the development of businesses in the farther regions of the country. In this thesis I will be discussing how access to and prices on telecom services have developed after the liberalisation. Through the analysis of interviews with representatives for businesses and local administration from various parts of the country I will show that the transition to a liberalised market has made position to negotiate with telecom providers pivotal in obtaining reasonable terms in the telecom market. This change seems to have reinforced the differences between small and bigger firms and differences between the sparsely and the densely populated parts of Norway. For small firms in remote areas the consequences seems particularly negative.