Abstract
Temaet for denne oppgaven er å se på hvilke oppfatninger journalister har om makt og innflytelse i mediebedrifter som er tilknyttet konsern. Oppgavens empiriske grunnlag består av en kvantitativ spørreskjemaundersøkelse gjennomført blant journalister i flere midtnorske konsernmedier. Gjennom oppgavens teoretiske del blir ulike perspektiver på makt og innflytelse diskutert. Disse spenner seg fra Max Webers klassiske definisjon av makt, til Pierre Bourdieus mangesidige teorier om makt og sosiale felt. Graham Murdocks og Helge Østbyes teorier om ulike former for eierkontroll man finner innenfor store bedrifter, blir også gjennomgått. Målet for oppgaven er å se på hva de redaksjonelt ansatte mener om hvem som innehar makt til å påvirke publikasjoners redaksjonelle innhold. Også deres mening om hvordan utvikling på dette området er, blir belyst i denne oppgaven. Resultatene fra undersøkelsen blir knyttet opp mot oppgavens teoretiske del, og det er da særlig oppfatninger om maktgrupper som eiere, annonsører, politikere og publikum som det legges vekt på. Diskusjonen dreier seg mye om hva journalistenes oppfatninger betyr for maktforholdene i mediene, samt hva som kan være årsaken til disse oppfatningene. Til slutt i oppgaven gir jeg en liten oppsummering av de viktigste funn og en konklusjon i forhold til oppgavens problemstilling.
The theme for this paper, is to look into what journalists think of who has power in large media corperations. A questionnaire carried out among journalists from several media companies, forms the empirical basis for this paper. The teoretical part of the paper, goes from Max Webers classical definition of power, thru Pierre Bourdieus more versaitle teories. Also Graham Murdocks and Helge Østbyes teories on types of ownershipcontrol in large corperations, is discussed. The purpose of the paper, is to see who journalists think has power to influence the editorial content. Also what they think of the development on these issues is discussed. What do the journalists understandings mean for the powerrelations inside the media? And what is the cause of these understandings? This is questions which also is being discussed. At the end there is a brief account and a conclusion related to the main issuses and questions.