Abstract
I denne oppgaven presenteres det funn fra en innholdsanalyse som kartlegger bruk av nyhetssaker fra andre nyhetsmedier og nyhetsbyråer i Dagsavisen, uke 49, 2011. Videre er det gjennomført intervjuer med kilder som opptrer i sakene som var unike for Dagsavisen denne uken. Her var målet å avdekke hvor stor andel av Dagsavisen sine nyhetsaker som bygger på initiativ fra kildene ovenfor Dagsavisen sin redaksjon, og å undersøke hvem av kildene og redaksjonen som er dominerende i å fastsette vinklingen, eller saksegenskapene, til disse nyhetssakene. Til sammen gir innholdsanalysen og intervjuene et bilde av hvor mange av Dagsavisen sine nyhetssaker i uke 49, 2011, som var et resultat av selvstendig initiativ fra Dagsavisen sin redaksjon, og i hvilken grad vinklingen til Dagsavisen sine nyhetssaker er bestemt av kilder som ønsker å sette sine saker på medieagendaen. Undersøkelsen viser at nær halvparten av Dagsavisen sine nyhetssaker enten bygger på eller er delt med andre nyhetsmedier, kilder har ofte en stor evne til å styre vinklingen i nyhetssakene de opptrer i og journalistikken i Dagsavisen hever seg sjeldent over referatjournalistikk. Funnene blir analysert i lys av agendasettingteori, og konseptet informasjonssubsidier.
This thesis presents findings from a content analysis that maps the use of news stories from other news media and news agencies in Dagsavisen in the 49th week of 2011. Additionally, interviews where conducted with sources cited in the news stories that were unique for Dagsavisen the same week. The interviews were conducted in order to chart how many of Dagsavisen's news stories were based on source initiative, and to investigate whether Dagsavisen or their sources were the dominant party in establishing the framing, or issue attributes, of the news stories. Combined, the findings give a picture of how many of Dagsavisen's news stories that are based on journalistic initiative from Dagsavisen, and a measure of how well news sources who want to put an issue on the media agenda succeed in establishing the framing of news stories. This survey shows that close to half of Dagsavisen's news stories are based on or shared with other news media, and that Dagsavisen's sources are often highly successful in establishing the framing of the news stories they appear in. Furthermore, the survey shows that Dagsavisen seldom challenges assertions made by news sources. The findings are viewed in light of agenda setting theory and the concept of information subsidies.