Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T12:05:55Z
dc.date.available2013-03-12T12:05:55Z
dc.date.issued1995en_US
dc.date.submitted2002-10-01en_US
dc.identifier.citationBjørnstad, Taran L.. Vold. Hovedoppgave, University of Oslo, 1995en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/27411
dc.description.abstractDet er ikke mulig å ta stilling til om voldfremstillinger i TV påvirker barn og ungdom uten en grundig analyse av voldsbegrepet. Voldsbegrepet må analyseres ikke bare i forhold til hva som vises av vold på TV, men også i forhold til hva samfunnet og ungdommer selv opplever som vold. Tema for dette studiet er å analysere og vurdere om det er konsistens mellom hva som oppfattes som vold og hvordan volden fremstilles innenfor disse tre virkeligheter som alle omgir og påvirker ungdommene. Virkeligheten betegnes som den subjektive virkelighet, den samfunnsskapte virkelighet og den subjektive virkelighet. Vold er et komplekst fenomen, og voldsbegrepet har forskjellig innhold og uttrykk i de tre virkeligheter hvor ungdommenes erfaringsgrunnlag og den genre volden fremstiles i har betydning for hva ungdommene anser som vold og voldens påvirkningspotensiale.nor
dc.description.abstractIt is not possible to decide to what extent violence shown on TV may effect children and youth without a thourough analysis of the concept of violence. The concept of violence must be analysed not only related to what is shown on TV, but also in relation to what the society and the youths consider to be violence. The subject of this thesis is to study whether it is consistency between the understanding of violence, and how violence is appearing within these three realities surrounding and effecting the youths. The realities are described as the media created reality, the reality created by the society and the reality as it appears to the youths. Violence is a complex phenomenon, and the concept of violence has a different meaning and expression within the three realities, where the experience of the youths and the genre the violence is presented in has relevance for youths understanding of the concept and the potential effect of violence.eng
dc.language.isonoben_US
dc.titleVold : "det er å slå sånn ordentlig" : en studie av voldsbegrepet slik det kommer til uttrykk på tre forskjellige arenaeren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2003-07-04en_US
dc.creator.authorBjørnstad, Taran L.en_US
dc.subject.nsiVDP::310en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Bjørnstad, Taran L.&rft.title=Vold&rft.inst=University of Oslo&rft.date=1995&rft.degree=Hovedoppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-36858
dc.type.documentHovedoppgaveen_US
dc.identifier.duo1662en_US
dc.identifier.bibsys951433571en_US


Files in this item

FilesSizeFormatView

No file.

Appears in the following Collection

Hide metadata