Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T12:06:15Z
dc.date.available2013-03-12T12:06:15Z
dc.date.issued1995en_US
dc.date.submitted2002-10-01en_US
dc.identifier.citationMaasø, Arnt. Lyden av levende bilder. Hovedoppgave, University of Oslo, 1995en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/27396
dc.description.abstract"Lyden av levende bilder" handler om lydens rolle i film og fjernsyn. I oppgaven har jeg drøftet forholdet mellom lyd og bilde og forsøker å kritisere eksisterende teorier om den audiovisuelle koblingen. Jeg argumenterer for at film og fjernsyn er audiovisuelle medier, og at den audiovisuelle fortolkningsprosessen er et samspill mellom to samvirkende sanser. Teorier som behandler film og fjernsyn som om de var visuelle medier alene, er derfor utilstrekkelige. Jeg forsøker også å gi forklaringer på hvorfor lyden i film og fjernsyn vurderes som underordnet bildene, og på hvorfor betydninsinnhold som stammer fra den audio-visuelle teksten tilsynelatende springer ut av bildene. Her trekker jeg bl.a. inn beskrivelser av sansenes status i ulike kulturer og av fysiske forskjeller mellom lys og lyd. Utover i oppgaven går jeg nærmere inn på lydsidene alene, på ulike tilnærminger til analyse og lyd, på problemer tilknyttet auditiv representasjon og avgrensingen av lyd og forskningsobjekt. Jeg forsøker å beskrive overordnede auditive reprentasjonskonvensjoner, og konsentrerer gradvis oppmerksomheten om fjernsyn og spesifikke fjernsynskoder. I siste halvdel av oppgaven forsøker jeg å gjøre den teoretiske strekningen fyldigere gjennom en analyse av to av fjernsynets faktagenre: nyheter og naturprogrammer. Jeg fokuserer på forhold tilknyttet auditiv representasjon, sendernes fremstilling av autentisitet og vår opplevelse av realisme. Jeg viser at det brukes vidt forskjellige auditive representasjonstrategier i nyheter og naturprogrammer, og at vi også møter de to genrene med ulike forventninger. Felles for begge genrene er likevel at lyden virker med en skjult overbevisningskraft på vår fortokning av tekstene, og bl.a. påvirker vår opplevelse av tekstens autensitet. I konklusjonen drøfter jeg dette nærmere i forhold til etiske aspekter, og reiser noen spørsmål i forhold til ulike fjernsynskanalers bruk av lydi dagens konkuranse om "seere".nor
dc.description.abstractThis thesis discusses the link between sound and images in film and television, based upon some of the key assumptions concerning this relationship in today's media theory. Roland Barthes' terms anchorage and relay (Barthes 1977) are widely used to describe the relationship between images and sound This thesis argues that these terms are less adequate for describing moving images than written texts and still photographs, for which they were originally designed. Instead the thesis argues, with Edward Branigan, that sound and images engage two senses simultaneously, and are interpreted through two interwoven perceptual processes. The thesis goes on describing some fundamental problems with the description and analysis of sounds, applying theories developed within recent cinema theory and popular music reserarch. It outlines some fundamental concentions of film sound in relation to time and space, drawing on the work of Rick Altman, Michel Chion, Alan Williams and others. The thesis focuses on the concept of modality (i.e.perceived reality) as described by Hodge and Tripp (1986). In part III and IV these theoretical assumptions are applied in the analysis of two genres of television: nature programs and news. The study examines how various sound strategies are used in these genres to increase the realistic and emotional meaning potential of the texts, but in two almost opposite ways. The thesis' closing argument concerns the widespread notion that sounds are inferior to images. The thesis does not partake in a discussion of which is the stronger. As discussed in chapter I, there are important reasons to by-pass this problem, and instead focus on the two as interwoven and interdependent. Still, the inferiority of sound is often taken for granted in popular belief and among media scholars. Sounds in film and television are therfore often percived as the sound of moving images, located within or emitted from the images themselves, rather than constructed and framed by human agency or apparatus.eng
dc.language.isonoben_US
dc.titleLyden av levende bilderen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2004-05-26en_US
dc.creator.authorMaasø, Arnten_US
dc.subject.nsiVDP::310en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Maasø, Arnt&rft.title=Lyden av levende bilder&rft.inst=University of Oslo&rft.date=1995&rft.degree=Hovedoppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-9024en_US
dc.type.documentHovedoppgaveen_US
dc.identifier.duo1650en_US
dc.identifier.bibsys021559961en_US


Files in this item

FilesSizeFormatView

No file.

Appears in the following Collection

Hide metadata