Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T12:08:11Z
dc.date.available2013-03-12T12:08:11Z
dc.date.issued2003en_US
dc.date.submitted2003-12-16en_US
dc.identifier.citationLøkken, Rune. Humor som merkevarebygger. Hovedoppgave, University of Oslo, 2003en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/27369
dc.description.abstractSammendrag Mange norske reklamefilmer spiller på humor for å nå frem med sitt budskap. Denne oppgaven ser nærmere på dette fenomenet ved å analysere fire norske reklamefilmer, produsert i perioden 2001-2003. Dette gjøres ved å først analysere reklamefilmenes meningsproduksjon gjennom en kvalitativ tekstanalyse, basert på semiotisk-, retorisk- og fortellerteoretisk teori og metode. På bakgrunn av dette, analyseres deretter reklamefilmenes merkevarebygging, med fokus på reklamefilmenes bruk av humor som strategi. Dette gjøres i en kontekst av humorteori, og teori om merkevarebygging. Til slutt i oppgaven blir det påvist tendenser innen norsk reklamefilm, og det konkluderes i forhold til koblingen mellom humor og merkevarebygging.nor
dc.description.abstractAbstract A great deal of Norwegian TV commercials can be characterized as humoristic. This thesis takes a closer look at this, by analyzing four Norwegian TV commercials produced in the period 2001-2003. Firstly, it is necessary to examine the TV commercials by a qualitative content analysis based on semiotic-, rhetoric- and narrative theory. Secondly, the aspect of branding in the TV commercials will be explored. This examination will focus on the humoristic strategies that can be found in the TV commercials. The theoretic context here, is branding theory and humor theory. Finally, there will be pointed out some tendencies in Norwegian TV commercials in general, and there will be drawn some conclusion about the relationship between humor and branding.eng
dc.language.isonoben_US
dc.titleHumor som merkevarebygger : en analyse av fire norske reklamefilmeren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2004-05-26en_US
dc.creator.authorLøkken, Runeen_US
dc.subject.nsiVDP::310en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Løkken, Rune&rft.title=Humor som merkevarebygger&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2003&rft.degree=Hovedoppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-9023en_US
dc.type.documentHovedoppgaveen_US
dc.identifier.duo15676en_US
dc.contributor.supervisorHelge Rønningen_US
dc.identifier.bibsys040711730en_US


Files in this item

FilesSizeFormatView

No file.

Appears in the following Collection

Hide metadata