Abstract
Denne masteroppgaven belyser hvilket bilde nyhetsmediene tegner av digital mobbing og hvilken rolle organisasjoner og statlige organer spiller i dette. Oppgaven ser også på hva leseren sitter igjen med av informasjon om digital mobbing. Oppgaven benytter seg av en kvantitativ innholdsanalyse på artikler hentet fra papir- og nettavisene til VG, Aftenposten og Dagbladet. Variablene i innholdsanalysen er utarbeidet med utgangspunkt i medieteori og tidligere forskning på digital mobbing for å avdekke hvordan avisene dekker problemet. Analysen bygger på alle artikler om digital mobbing publisert i tidsperioden 2008 til 2010. Hovedfunnet tyder på at avisene tegner et nokså nøyaktig bilde av digital mobbing. Funnene viser også at de statlige organene er mer synlige enn organisasjonene i artiklene. Bildet avisleseren sitter igjen med om digital mobbing er nyansert på mange måter, selv om ikke alle aspekter kommer med. I all hovedsak tyder analysen på at det artiklene presenterer som oftest samsvarer med det vi vet om digital mobbing fra forskningen.
This master’s thesis seeks to explore how cyber bullying is presented in the daily press, and how organizations and state agencies are used as sources of information to address this phenomenon. This thesis further aims to shed light on the potential perception readers could have of cyber bullying after reading the newspapers. This subject was approached by conducting a quantitative content analysis based on a sampling of 110 articles from the newspapers VG, Aftenposten and Dagbladet accordingly, during the period of 2008 and 2010 included. The variables of measure were composed in light of media theory and previous research on cyber bullying. The main findings reveal that Aftenposten, VG and Dagbladet, to a certain extent, provide an accurate depiction of cyber bullying. The findings further indicate that the state agencies play a more central role in the depiction of cyber bullying in contrast to the organizations. Although the articles under scrutiny do not touch upon all aspects related to cyber bullying, they do, however, provide the reader with a nuanced picture of this phenomenon. In general, the findings indicate a consistency between the theoretical framework and how the daily press presents this subject matter.