Abstract
I denne oppgaven analyserer jeg dekning av de fem amerikanske presidentvalgkampenene fra 1992 til 2008 i de fire norske avisene Aftenposten, Dagbladet, Dagsavisen (tidligere Arbeiderbladet) og VG. Gjennom en kvantitativ innholdsanalyse har jeg undersøkt hvor mye valgene dekkes både på tvers av valg og aviser. Valgdekningen øker voldsomt fra 2000 til 2004, men faller ikke tilbake i 2008. Fordelingen mellom avisene er stabil, med VG som den avisen som skriver flest saker om valget. Jeg har også undersøkt hvordan den Republikanske og den Demokratiske kandidaten dekkes, og undersøkt hvordan temaer som skiller Norge fra USA brukes i dekningen. Det foregår en utstrakt bruk av stereotypier i dekningen både av valget generelt, og av kandidatene spesielt, og Demokratenes kandidat dekkes generelt langt mer positivt enn Republikanerens. Dette analyserer jeg videre i en kvalitativ analyse av tre konkrete saker, samt en sakstype, hvor jeg går dypere inn i hvordan kandidatene omtales, hvordan valgets relevans for norske lesere konstrueres i dekningen, og hvordan prioriteringer av aspekter i valgkampen endres over tid.
This thesis presents an analysis of coverage of US presidential elections, from 1992 to 2008, in four Norwegian newspapers. Through a quantitative content analysis, the five elections are analyzed, with primary focus on amount of coverage, variations in genre, use of correspondents, as well as on how the Republican and Democratic candidates are covered. Findings include an observed spike in coverage from 2000 to 2004. In addition, the thesis finds that on a whole, Democratic candidates are covered disproportionately more positively than their Republican counterparts, though with variations between elections. Through a qualitative analysis of three stories as well as one story type, I further analyze how the candidates are covered and how journalists use and reproduce stereotypical views of America as seen through a Norwegian lens.