Abstract
Oppgaven gir en fremstilling av hvordan blasfemibegrepet har blitt benyttet i Norge i det 20. århundre, gjennom å belyse fire saker hvor offentlige ytringer har blitt anmeldt med henvisning til straffelovens §142, også kjent som blasfemiparagrafen. Et hovedpoeng har vært å undersøke hvordan ulike mediers representasjonsmåter har hatt betydning for hva som har blitt oppfattet som blasfemisk. Oppgaven argumenterer her for at bruk av bilder står sentralt, fordi opplevelsen av blasfemi er nært knyttet til forestillinger om det hellige, som i en vestlig kristen kulturtradisjon igjen har vært forbundet med en transcendent guddom.
Disse forholdene diskuteres så i et bredere samfunnsmessig perspektiv med særlig vekt på prinsippet om ytringsfrihet.
«In Gods Image - Blasphemy in Norway in the 20th Century» examines how the concept of blasphemy has been used in Norway during this period. This is perused through an analysis of four different cases where public utterances has been tried persecuted with reference to the Norwegian Criminal Law - §142, which regulates blasphemous utterances. A central notion has been to examine how the different modes of representation in different media impacts on what ultimately perceived as blasphemy. The thesis argues that the employment of images is central to this notion, because blasphemy is closely related to a conception of sacredness, which in western Christian tradition again is closely related a transcendent god.
These considerations are ultimately discussed in relation to a concept of free speech.