Abstract
Denne oppgavens analyseobjekt er produksjonsrommet til Big Brother Norge fra 2001, og den studerer hvorvidt Big Brother-staben oppfattet det som problematisk å medvirke i produksjonen. Oppgaven inntar en kritisk vinkling og konsentrerer seg særlig om de etiske, faglige og estetiske aspektene ved Big Brother som overvåkningskonsept og arbeidsplass, med bakgrunn i Foucaults og Milgrams teoretiske arbeider om overvåkning og psykologieksperimenter. Metodene som er valgt er kvalitativt intervju og observasjon, noe som plasserer oppgaven som en etnografisk studie. Oppgaven argumenterer for at dilemmaene som oppstår for de ansatte først og fremst kommer av hvordan produksjonen bygger på en ensidighet i relasjonen mellom stab og deltakere, og hvordan arbeidet i produksjonsrommet er rutinisert.
The object of analysis in this thesis is the production room Big Brother Norway from 2001, and it studies how and whether the Big Brother crew experienced their contribution as problematic. The thesis takes a critical view, and concentrates particularly on the ethical, professional and aesthetic aspects of Big Brother as a surveillance concept and work area. Its main theoretical points of reference are Foucault´s and Milgram´s theoretical work on surveillance and psychological experiments. The methods chosen are qualitative interviewing and observation, placing the study within the field of ethnography. The thesis argues that dilemmas arose for the crew that derived from the one-sidedness in the relationship between the crew members and the participants, and the routinization of work in the production.