Abstract
Sammendrag
Med utgangspunkt i kvinne- og kjønnsforskning og skeiv teori/queerteori undersøker denne studien hvordan ulike iscenesettelser av seksualiteter og kjønnsidentiteter i musikkvideoer kan bidra til endringer i vår oppfatning av kjønn i kraft av å utfordre og reprodusere tradisjonelle kjønnsroller. Studiens hensikt er å vise hvordan musikkindustrien konstruerer seksualiteter, eksemplifisert gjennom innholdsanalyse av to norske musikkvideoer. Studien består av to deler, en praktisk produksjon og en teoretisk del. Den praktiske produksjonen består i mitt tilfelle av en egenprodusert musikkvideo. Den teoretiske delen er en kritisk-teoretisk refleksjon over produktets tilblivelse, dens mottagelse og virkemidler.
Studien argumenterer for at det er behov for å fokusere på det kvinnelige blikket og kvinners bilder av mannen som sexobjekt, for å bryte med ideen om kvinner som passive sexobjekter for det mannlige blikket. Analysene tilsier for det første at kvinnen ofte blir fremstilt som sexobjekter i musikkvideoer, mens menn fremstilles mer humoristiske. For det andre antyder analysene at det både hos menn og kvinner er interesse for iscenesettelse av mannen som sexobjekt.
Abstract
On the basis of gender theory and queer theory, this study examines how different performances of sexualities and gender identities in music videos may contribute to changes in our understanding of gender in terms of challenge and the reproduction of traditional gender roles. The purpose is to show how the music industry constructs sexualities, exemplified through content analysis of two Norwegian music videos. The study consists of two parts, a practical production and a theoretical part. The practical output, is in my case a self-produced music video. The theoretical part is a critical-theoretical reflection on the product's creation, its reception and instruments.
The study argues that there is a need to focus on the female gaze and women's images of men as sex objects and to break the idea of women as passive sex objects for the male gaze. The analysis suggests that, first, the woman is often portrayed as a sex object in music videos and men portrayed more humorous. Second, the analysis suggests that both men and women are interested in staging of the man as a sex object.