Abstract
I denne oppgaven analyserer jeg papir- og nettmagasinene Norsk Ukeblad, Det Nye og Rom123 med et todelt fokus. Først drøfter jeg hvordan innhold blir gjenbrukt – adaptert – fra papir- til nettmagasiner. En åpenbar observasjon er at publikum kan delta aktivt i innholdet på nett. Derfor omfatter analysen også publikumsdeltakelse. Jeg identifiserer fire måter innhold adapteres på: ved at det gjenbrukes identisk eller nesten identisk, ved at innhold rekombineres i ny kontekst, ved at det utvides eller reduseres. Adaptasjonene viser at nettmagasinene er preget av sitt opphav på papir og har likhetstrekk med praksisen til avisene da de gikk på nett siste halvdel av 90-tallet. Leseren kan delta ved å bidra med eget innhold i papir- og nettpublikasjonene og via det jeg definerer som "interaktivitet" på nettet: ved å velge funksjoner og innhold som endrer mediets uttrykk, og ved å kommunisere med redaksjonen eller andre lesere. Publikumsdeltakelsen i nettmagasinene har visse likheter med Jenkins' konvergenskultur. Der publikumsdeltakelsen på papir er tradisjonell med honorerte bidrag underlagt forhåndssensur, kjennetegnes deltakelsen på nett av at leseren har økt innflytelse i innholdsskapingen. Rollene til journalistene og leserne endrer seg, innlegg publiseres fritt, og redaksjonen får inn gratis innhold. Magasinene er i stor endring.
In this study I discuss how content is reused – adapted – from the print magazines Norsk Ukeblad, Det Nye and Rom123 to their web companions. An early observation that readers can participate actively in web content convinced me to include audience participation as well. The analysis is therefore approached from these two angles. The analysis shows that content is adapted to the web in four ways: by reusing it identically or almost identically, by recombining it in a new context, by expanding it or reducing it. The adaptations show that the web magazines are influenced by the print magazines, and that there are similarities with the practices of newspapers when they expanded to the web in the late 90s. The readers can participate by providing content in the print and web magazines and through what I define as web "interactivity": by choosing functions and content that change the expression of the medium and by communicating with the editorial staff or other readers. Audience participation has certain similarities with Jenkins' convergence culture. Audience participation in paper magazines is traditional with precensored compensated content, while audience participation in web magazines is characterised by increased influence on content creation. The roles of the journalists and readers have changed, content is published freely, and the readers provide content without compensation. The magazines are going through great changes.