Abstract
Denne oppgaven viser markante endringer i filmtilbudet på TV i Norge de siste fire årene.Antall filmvisinger på Norges ni største kanaler har økt med over 30 % på fire år. Økningen skjer delvis ved at filmer vises oftere i reprise, men antallet filmtitler vist per år stiger også kraftig. Det totale seertallet for film på TV stiger derimot ikke like raskt, og det kan se ut til at filmen taper posisjon i konkurranse med annet programinnhold. Det blir vist stadig mindre film i sentrale sendetider på NRK1, TV2 og TVNorge. Samtidig har det vært stor vekst i filmtilbudet på mindre kanaler som FEM, Viasat4 og NRK3. I denne undersøkelsen ser jeg nærmere på filmmigrasjonen, og gir flere mulige forklaringer på utviklingen. Oppgaven beveger seg langs to akser. Den ene handler om historiske forutsetninger for den situasjonen vi befinner oss i i dag. Den andre handler om sendeskjema som våpen i kanalenes krig om TV-seeren.
The selection of films shown on television in Norway has undergone major changes in recent years. The amount of films shown on Norway's nine major channels has increased by 30 % in the last four years. This may be explained partly by an increase in reruns, but the thesis shows that the total amount of standalone film titles shown on TV is also increasing. Meanwhile, the total number of viewers has remained relatively stable. It seems film on TV is losing the battle to other kinds of televized content. There is less film shown in primetime on the largest channels (NRK1 (Norwegian Broadcasting Corporation), TV2 and TVNorge (TV Norway)), whilst the smaller channels, FEM, Viasat4 and NRK3, are showing more titles than ever. In this thesis I investigate the film migration from the bigger to the smaller channels, and provide some possible explanations to this development. The thesis moves along two axes; one concerning the historical prerequisite and background of the present situation, and the other concerning scheduling as a tool in the TV-channels' battle for viewers.