Abstract
Den menneskelige stemme synes å ha evnen til å berøre noe grunnleggende i oss. Enkelte sangstemmer appellerer på en helt særegen måte, og kan gi til dels svært sterke opplevelser men hva skyldes disse opplevelsene, hva er det som gjør at en gripende stemme griper? Med utgangspunkt i stemmen til den franske kabaretsangerinnen Barbara søker denne oppgaven å belyse ulike sider ved dette feltet, som kanskje framfor noe er preget av sin subjektive og uutsigelige karakter. Oppgaven undersøker i første rekke metoden; hvordan vi snakker om den gripende stemme og opplevelsen av grepethet, og ser blant annet på Roland Barthes begrep "le grain de la voix", sangpedagogen Oren Browns "primal sound", og flamencobegrepet "el duende". Disse begrepene representerer ulike syn på hva i mennesket som uttrykkes med den gripende stemme, og som følge av dette står diskusjonen om forholdet mellom kropp, sinn og stemme sentralt i undersøkelsen. Sist, men ikke minst, blir det tydelig hvilken rolle lyttingen og lytteren selv spiller for grepethetsopplevelsen, særlig gjennom begrepet "kreativ lytting", som benyttes av både Barthes og psykiater og stemmespesialist Paul Moses.