dc.date.accessioned | 2013-03-12T11:54:02Z | |
dc.date.available | 2013-03-12T11:54:02Z | |
dc.date.issued | 2011 | en_US |
dc.date.submitted | 2011-06-17 | en_US |
dc.identifier.citation | Strømsjordet, Hilde. Gutt og minoritetsspråklig, en faglig ulempe i Osloskolen?. Masteroppgave, University of Oslo, 2011 | en_US |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10852/26694 | |
dc.description.abstract | Det økende fokuset på skriftkyndighet har ført til en stor interesse for å måle lese- og skriveferdigheter. Dette gjøres både i internasjonal og nasjonal sammenheng. I PISA- undersøkelsen sammenlignes skoleprestasjoner mellom ulike land, men Norge har også egne nasjonale og lokale prøver. Disse undersøkelsene dokumenterer at norske elever generelt, skårer nokså gjennomsnittlig internasjonalt. Undersøkelser av lese- og skriveferdigheter til elever i Oslo, peker på minoritetsspråklige elevers skriftkyndighet som en særlig utfordring.
Hvordan barn med minoritetsbakgrunn klarer seg i norsk skole, er av stor samfunnsmessig interesse. Opplæringsloven skal sikre at alle elever i skolen opparbeider seg funksjonelle lese- og skriveferdigheter. Gjennom resultater i ungdomskolen og videregående skole vet vi at gutter med minoritetsbakgrunn oppnår lavere resultater og har høyere frafall i videregående opplæring enn noen annen undergruppe. Dette gir grunn til bekymring. Forskning på området handler i stor grad om sammenligninger av minoritetselever som gruppe, sett opp mot majoriteten. Dette gir et homogent bilde av begge gruppene, noe som ikke stemmer med realiteten. I denne oppgaven skal jeg foreta en komparativ studie av skriftlige ferdigheter, holdninger, lese- og skrivepraksiser i en 6. klasse i et innvandrertett område i Oslo. Oppgaven baserer seg på et todelt elevarbeid, bestående av en stiloppgave og et spørreskjema. Oppgavens målsetting er å se om det på dette tidspunktet er forskjeller på jentene og guttene, som kan være en indikasjon på de ulikhetene vi ser senere i skoleløpet.
Behovet for kunnskap og forskning om minoritetselevene i norsk skole er stort. Å lære å lese- og skrive på et andrespråk er ikke det samme som å gjøre det på morsmålet. Hva er det som gjør at jenter med minoritetsbakgrunn, med tanke på kunnskap om karakterer og frafall, behersker skriftkulturen i norsk skole bedre enn guttene, og er dette synlig i den aktuelle 6. klassen? | nor |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.title | Gutt og minoritetsspråklig, en faglig ulempe i Osloskolen? : En komparativ studie av skriftlige ferdigheter, holdninger, lese- og skrivepraksiser hos elever med minoritetsbakgrunn i en 6. klasse. | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.date.updated | 2012-01-13 | en_US |
dc.creator.author | Strømsjordet, Hilde | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::000 | en_US |
dc.identifier.bibliographiccitation | info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Strømsjordet, Hilde&rft.title=Gutt og minoritetsspråklig, en faglig ulempe i Osloskolen?&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2011&rft.degree=Masteroppgave | en_US |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-28642 | en_US |
dc.type.document | Masteroppgave | en_US |
dc.identifier.duo | 129635 | en_US |
dc.contributor.supervisor | Anne Golden | en_US |
dc.identifier.bibsys | 120091038 | en_US |
dc.identifier.fulltext | Fulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/26694/1/Masteroppgavex22.junix2011xsistexredigertexversjonx.pdf | |