Sammendrag
Jeg har skrevet om Aksel Sandemoses noveller, oppgavens tittel er Synoptiske variasjoner. Enhet og mangfold i Aksel Sandemoses noveller. Tekstene jeg har tatt for meg er Skilte veier , Julemorgen , Det stod en benk i hagen , Agnes, min deilige sommerfugl , Te Deum , Fluene summer og Elven . Novellene er hentet fra novellesamlingene Fortællinger fra Labrador (1923), Sandemose forteller (1937), Fortellinger fra andre tider (1940), Agnes, min deilige sommerfugl (1946) og Dans, dans Roselill (1965).
I disse tekstene er temaene ofte de samme, men de varieres og utdypes etter hvert som novelleforfatterskapet utvikler seg i retning av det psykologiske, symbolske, gåtefulle og mytiske. Mange av Sandemoses noveller har vært gjenstand for gjenbruk de har blitt omarbeidet flere ganger før de har fått sin endelige form i Dans, dans, Roselill . Utviklingen av tematikken og tekstene skaper et mangfold hos Sandemose, og jeg forsøker å vise dette gjennom analyser og sammenlikninger med andre utgaver og tekster. Her er sammenhengen mellom form og innhold viktig. Deretter plasserer jeg novellene i forfatterskapet.
Metoden som brukes er en tekstimmanent nærlesningsmetode, der teksten er i fokus, men jeg perspektiverer den i retning av forfatterskap og sjanger. I sjangerdiskusjonen tar jeg utgangspunkt i debatten som pågikk i Norden på 1980-tallet. Ellers benytter jeg meg av narratologiske begreper og freudiansk psykoanalyse.