dc.date.accessioned | 2013-06-20T10:41:01Z | |
dc.date.available | 2013-06-20T10:41:01Z | |
dc.date.issued | 2012 | en_US |
dc.date.submitted | 2012-05-08 | en_US |
dc.identifier.citation | Rasmussen, Ingrid Senje. "Eg lèt som om eg taklar dette". Masteroppgave, University of Oslo, 2012 | en_US |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10852/26461 | |
dc.description.abstract | I denne masteroppgaven foretar jeg en nærlesning av Gunnhild Øyehaugs roman Vente, blinke. Eit perfekt bilete av eit personleg indre (2008). I sentrum for oppgaven står to spørsmål: Hvilke elementer i Vente, blinkes formspråk underbygger en tolkning av romanen som postmodernistisk? Kan tematikken i romanen forstås som typisk for postmodernistisk litteratur, eller som en treffende karakteristikk av senmoderniteten? Disse spørsmålene forenes i oppgavens overordnede problemstilling: Kan Vente, blinke forstås som en postmodernistisk roman?
Oppgavens hoveddel er delt i to: en estetisk analyse og en tematisk analyse. I den estetiske analysen undersøker jeg romanens formmessige virkemidler, og forsøker å avgjøre om disse kan forstås som postmodernistiske. Særlig sentralt er analysen av romanens særpregede «vi»-fortellerstemme, men jeg undersøker også romanens oppbygning, som tar form av et multiplott. Videre drøfter jeg Øyehaugs bruk av intertekstualitet og intermedialitet i romanen, med særlig vekt på effekten av bruken av filmatiske virkemidler. Analysen avsluttes i en diskusjon av hvorvidt fortellernes åpenhet i bruken av virkemidler og i avsløringen av verkets fiksjonalitet, kan underbygge en forståelse av romanen som metafiksjon. Her tar jeg utgangspunkt i Patricia Waughs forståelse av metafiksjonsbegrepet. Kapittelet konkluderer med at romanens form kan forstås som postmodernistisk.
I oppgavens tematiske analyse forsøker jeg å relatere romanens tematikk til senmoderniteten som idéhistorisk periode. Med utgangspunkt i Anthony Giddens’ og Zygmunt Baumans forståelse av senmoderniteten foretar jeg i denne delen individuelle analyser av romanens fire historier, med særlig vekt på tematikk knyttet til identitetssøken og kjærlighet. En senmoderne kjærlighetskonflikt står i sentrum for alle romanens historier, og kapittelet slutter derfor i en diskusjon av hvordan Vente, blinkes handling og tematikk kan relateres til to andre romantiske sjangre: den moderne chick lit-litteraturen og det romantiske filmdramaet.
I oppgavens avsluttende kapittel søker jeg å forene de to foregående kapitlene ved å se nærmere på forholdet mellom Øyehaugs bruk av postmodernistiske virkemidler og romanens senmoderne tematikk. Her drøfter jeg de indre motsetningene som finnes i verket, og jeg forsøker å besvare oppgavens innledende problemstilling. | nor |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.title | "Eg lèt som om eg taklar dette" : Eksperiment og identitet i Gunnhild Øyehaugs Vente, blinke. Eit perfekt bilete av eit personleg indre. | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.date.updated | 2013-06-20 | en_US |
dc.creator.author | Rasmussen, Ingrid Senje | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::042 | en_US |
dc.identifier.bibliographiccitation | info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Rasmussen, Ingrid Senje&rft.title="Eg lèt som om eg taklar dette"&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2012&rft.degree=Masteroppgave | en_US |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-31669 | en_US |
dc.type.document | Masteroppgave | en_US |
dc.identifier.duo | 158615 | en_US |
dc.contributor.supervisor | Per Thomas Andersen | en_US |
dc.identifier.bibsys | 132186675 | en_US |
dc.identifier.fulltext | Fulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/26461/1/Rasmussen_Master.pdf | |