Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T11:47:11Z
dc.date.available2013-03-12T11:47:11Z
dc.date.issued2002en_US
dc.date.submitted2002-11-01en_US
dc.identifier.citationNordby, Erik. I skyggen av Belacquas klippe. Hovedoppgave, University of Oslo, 2002en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/26087
dc.description.abstractI denne oppgaven undersøkes de strukturelle elementer og allusoriske motiver som bidrar til å forene de fire førstepersonsfortellingene i Becketts romantrilogi Molloy, Malone Dies og The Unnamable til en enhet. Jeg beskriver den gradvise forandring i det narrative perspektiv i løpet av de fire fortellingene, og hvordan denne narrative bevegelsen, som ender opp med en forteller helt uten narrative distanse, gjør at trilogien også blir en drøftelse av fortelleren. I min redegjørelse tar jeg for meg de virkemidler som bidrar til å skape en tett struktur i denne trilogien, og jeg begynner med å beskrive de allusorisk lån fra Dantes store verk Divina Commedia. Resultatet av disse tekstuelle lån er en overordnet struktur og stemning i trilogien som gjør at den kan leses som Divina Commedia i revers, en bevegelse fra paradis mot helvete. Spesielt Belacqua-motivet bidrar til å skape en intertekstuell forbindelse mellom de to verk, og det introduserer også venting som et sentralt tema i trilogien. Videre beskriver jeg en rekke interne elementer som binder de tre romanene sammen. Jeg viser hvordan alle de fire fortellingene har en sirkulær struktur, og jeg drøfter betydningen av den sammenhengen mellom fortellingene som utrykkes gjennom likheter i hendelser og uttrykk, gjenstander som går igjen og direkte referanser til de tidligere protagonistene. Til slutt beskrives sykkelmotivet i lys av Hugh Kenners lesning av det syklende mennesket som den kartesianske kentaur : det perfekte samspillet mellom Descartes splittede kropp og sinn. Jeg drøfter også noen andre filosofiske allusjoner, og i lys av noen moderne filosofiske lesninger, konkluderer jeg med at disse, for protagonistene, tomme ideer og bruddstykker av filosofiske forestillinger ikke kan hjelpe dem med å uttrykke sannheter om selvet og gi mening i en fragmentert og kaotisk verden.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleI skyggen av Belacquas klippe : En studie av strukturelle elementer og allusoriske motiver i Samuel Becketts trilogi Molloy, Malone Dies og The Unnamableen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2006-01-04en_US
dc.creator.authorNordby, Eriken_US
dc.subject.nsiVDP::041en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Nordby, Erik&rft.title=I skyggen av Belacquas klippe&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2002&rft.degree=Hovedoppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-6271en_US
dc.type.documentHovedoppgaveen_US
dc.identifier.duo6845en_US
dc.contributor.supervisorRagnhild Reintonen_US
dc.identifier.bibsys030484553en_US


Files in this item

FilesSizeFormatView

No file.

Appears in the following Collection

Hide metadata