Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T11:47:11Z
dc.date.available2013-03-12T11:47:11Z
dc.date.issued2002en_US
dc.date.submitted2002-11-01en_US
dc.identifier.citationAasland, Ane Haukebø. Det poetiske, das Unheimliche og det tragiske. En studie i tvetydigheten i Henrik Ibsens Hedda Gabler. Hovedoppgave, University of Oslo, 2002en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/26086
dc.description.abstractSammendrag Forståelsen av Ibsens dramatikk har svingt i takt med trender og skoler innen litteraturvitenskapen. Hedda Gabler (1890) har blitt karakterisert som Ibsens realistiske drama par excellence, men er også blitt kalt et symbolistisk drama med en særegen poesi. Til tross for fraværet av overnaturlige elementer i Hedda Gabler, mener jeg at dette dramaet har et mystisk preg. Denne oppgaven undersøker det ugripbare i Hedda Gabler, som knyttes til dramaets poetiske modus, dets modernitet og mangetydige tematikk. Jeg tar utgangspunkt i relasjonene mellom Hedda og de andre dramaskikkelsene og påviser og undersøker det poetiske billedspråket. I forlengelsen av dette stiller jeg dramaet et genremessig spørsmål: Kan Hedda Gabler sies å være et moderne analytisk drama slik dramateoretikeren Peter Szondi legger dette fram? Oppgavens midtdel er en dialog med deler av forskningstradisjonen. For å komme nærmere mulige forklaringer på dramaets underlighet presenterer og diskuterer jeg psykoanalytiske, sosiologiske og feministiske tolkninger. Deretter presenteres tekstkritiske tolkninger som fokuserer på Hedda som en litterær figur og på fiksjonsnivået i dramaet. Etter dette undersøker jeg det moderne i Heddas situasjon og problemer: I hvilken grad kan Hedda sies å være en moderne kvinne og et moderne subjekt? Ambivalensen og tvetydigheten, som jeg mener er en uungåelig konsekvens av et virkelig møte med Hedda Gabler, undersøkes i oppgavens siste del gjennom Sigmund Freuds begrep das Unheimliche, deler av den strukturalistiske tenkningen rundt den poetiske funksjonen hos Roman Jacobson, og Robert W. Corrigans og Hans-Georg Gadamers tanker om tragedien. Oppgaven tar til slutt opp hvordan de filosofiske dødsforståelsene til filosofene Martin Heidegger og Maurice Blanchot kan belyse noe av den underlige og urovekkende erfaringen dramaet potensielt sett åpner opp for.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleDet poetiske, das Unheimliche og det tragiske. En studie i tvetydigheten i Henrik Ibsens Hedda Gableren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2006-01-04en_US
dc.creator.authorAasland, Ane Haukebøen_US
dc.subject.nsiVDP::041en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Aasland, Ane Haukebø&rft.title=Det poetiske, das Unheimliche og det tragiske. En studie i tvetydigheten i Henrik Ibsens Hedda Gabler&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2002&rft.degree=Hovedoppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-6269en_US
dc.type.documentHovedoppgaveen_US
dc.identifier.duo6844en_US
dc.contributor.supervisorAnne Birgitte Rønningen_US
dc.identifier.bibsys030202361en_US


Files in this item

FilesSizeFormatView

No file.

Appears in the following Collection

Hide metadata