Abstract
Denne oppgaven tar for seg Pat Barkers roman om første verdenskrig, Regeneration (1991). Jeg har valgt å gjøre en psykoanalytisk lesning av romanen på bakgrunn av Peter Brooks’ ”Freud’s Masterplot: A Model of Narrative” i Reading for the Plot: Design and Intention in Narrative (1985). I lesningen forsøker jeg å avdekke hva slags litterær struktur krigstraumet har, i hvilket forhold det står til fortellingen, og hvordan det manifesterer seg i Pat Barkers roman, med hensyn til både innhold og form. Jeg har også forsøkt å antyde noe om krigstraumets forhold til litteraturhistorien og historieskrivingen.
I kapittel 1 av denne oppgaven presenterer jeg Regeneration og dens forfatter for leseren, og forklarer litt nærmere hvordan jeg har valgt å angripe oppgaven. I kapittel 2 gjør jeg en grundig undersøkelse av Peter Brooks’ lesning av Sigmund Freuds Beyond the Pleasure Principle. Her forsøker jeg å vise hvordan bevegelser fram og tilbake i en fortelling gjennom gjentagelser skaper mening. Jeg utdyper også hvordan disse gjentagelsene er nødvendige for å implementere en traumatisk erfaring i et menneskes livshistorie. I kapittel 3 presenterer jeg en lesning av Regeneration på bakgrunn av Peter Brooks’ narrative modell, hvor jeg primært fokuserer på de ulike formene krigstraumet får, og på hvilken måte krigstraumet i seg selv er en gjentagelse. I kapittel 4 gjør jeg rede for hvordan Regeneration er et eksempel på den type roman Peter Brooks mener er konstruert på samme måte som dynamikken mellom instinktene, slik Freud beskriver den i sitt essay Beyond the Pleasure Principle. Videre presenterer jeg en alternativ narrativ modell jeg mener Regeneration selv rommer, og som har mye til felles med Peter Brooks’ narrative modell. I kapittel 5 forsøker jeg å sette Regeneration inn i en litteraturhistorisk kontekst. Der tar jeg for meg intertekstualiteten som finnes i romanen, og ser kort på forholdet mellom fiksjon og virkelighet i historieskrivingen. Jeg sier også noe om hvordan krigen til alle tider har spilt en sentral rolle i litteraturen.