Abstract
Dette arbeidet tar for seg skuespillet Shopping and Fucking av Mark Ravenhill. Det ble første gang oppført ved The Royal Court Theatre i London 26 september 1996. Utgangspunktet for studien er problemstillingen: Om ubehaget i denne teksten bidrar til å skape et engasjement som fører til at vi lar oss berøre. Jeg forsøker gjennom en nærlesning av teksten å ta for meg hva som konstituerer dette ubehaget, før jeg går nærmere inn på forholdet mellom ubehag og estetisk distanse. Det er naturlig å se for seg at ubehaget fordrer en distansering, at vi fjerner oss fra teksten. Jeg forsøker å finne ut om også det motsatte kan være tilfelle. For å undersøke hva ubehaget består av, tar jeg for meg hvilken form for estetikk som kommer tilsyne gjennom stykket. Er det mulig å skissere en anti-estetikk? Er det en abjekt eller grotesk estetikk? En livsappetittens estetikk? Eller en sjokkets estetikk? Dette er noen av de spørsmålene jeg vil stille i løpet av oppgaven. Videre tar jeg for meg ubehaget i form av hvordan vold og humor blir brukt som virkemidler i teksten. Avslutningsvis konkluderer jeg med at berøringen ikke trenger å utelukke det distanserte blikket, men at de begge kan være deler i en leseropplevelse som det er vanskelig å plassere i noen prekonstruert kategori.