Abstract
Sammendrag
I oppgaven gjør jeg en lesning av tre verk i lys av begrepet konseptuell litteratur: A Heartbreaking Work of Staggering Genius av Dave Eggers, Double Game av Sophie Calle og Mølleland av John Erik Riley. Det er flere aktuelle subsjangre som kan betegne verkene som analyseres i oppgaven. Metafiksjon, memoir og selvbiografi begrep som brukes i oppgaven, men jeg har lest verkene via mer samlende størrelser. Primærtekstene mine opererer via flere sjangre, blant annet memoir og roman hos Eggers, og novelle og kortprosa hos Riley. Calle har presentert kunstprosjekter i bokform. Oppgavens fokus er da også å se estetiske strategier i samtiden i lys av kunstens utvikling og begreper. Her har jeg sett på 60 og 70-tallets konseptkunst som et felt for å forstå tekstene i et bredere lys.
Jeg finner en sterk paratekstuell posisjonering i verkene, og benytter Gérard Genette for å belyse verkenes paratekstuelle strategier. Alle verkene har en paratekstuell dimensjon som er radikalt redefinerende for verket som helhet. På bakgrunn av de destabiliserende grepene som iverksettes, ser jeg det som nødvendig å karakterisere dem som desentraliserte verk. Dette betegner verkenes rekontekstualisering innad, hvor formelle terskelfenomen utnyttes og tekstens randsone griper inn i en narrativ hoveddel. Verkforståelsen primærtekstene mine aktualiserer har også en institusjonell brodd, som iscenesettes i verkene. Her ligger det en parallell til konseptkunsten som vokste fram etter en brytningsperiode hvor kunstfeltet hadde vært dominert av senmodernismens maleri. Primærtekstene mine påvirkes alle av denne utvidelsen som foregikk i kunstfeltet: Sophie Calle utnytter det for å utføre en sjangermessig hybrid, Dave Eggers og John Erik Riley bruker også hybridiseringen for å angripe det institusjonelle litterære feltet. Her opponerer de mot den fremdeles aktive koblingen mellom litteratur og fiksjon, ideen om det spesifikt litterære og tanken om det fysisk avgrensede verk. Det avtegner seg et bilde av en litteratur som søker å redefinere og utvide det litterære feltet.