Abstract
Hovedoppgaven min er et forsøk på å beskrive den moderne tragedien og å vise at den eksisterer. Hovedoppgaven er inndelt slik at den har to deler, i del en er det en innledning med en drøftelse av tragediebegrepets innhold, del to gir analyser av de tre moderne tragediene Death of a Salesman (1949) og All my Sons (1947) av Arthur Miller og Tennesee Williams A Streetcar Named Desire (1947).
Hovedoppgaven avsluttes med en konklusjon.
I A Streetcar Named Desire er Blanche DuBois og Stanley Kowalski antagonister. Stanley Kowalski ødelegger protagonisten Blanche DuBois: han avslører bit for bit Blanches traumatiske opplevelser i fortiden og i scene ti voldtar den brutale Stanley Kowalski Blanche DuBois. Konsekvensen av dette blir at Blanche bryter sammen mentalt, hun blir psykisk syk på grunn av de harde psykiske belastningene hun har hatt og hun blir til slutt, mot sin vilje innlagt på psykiatrisk sykehus.
I All my Sons har protagonisten Joe Keller begått en forbrytelse i fortiden: han har solgt defekte flydeler til forsvaret slik at tjueén piloter, blant disse hans egen sønn Larry, har mistet livet. Joe Keller er ensidig opptatt av familien, dette skjer på bekostning av samfunnet. Ved hjelp av analytisk teknikk blir Joe Kellers alvorlige forbrytelse i fortiden gradvis avslørt i nåtiden. Når Joe Keller innser omfanget av den alvorlige forbrytelsen han har begått i fortiden, klarer han ikke å leve lenger, han begår selvmord.
I Death of Salesman mister protagonisten Willy Loman sin jobb som selger, dette er en psykisk belastning for ham. Willy Loman tror stekt på den amerikanske drømmen om å ha suksess i samfunnet, men denne drømmen er en illusjon. Willy Loman velger kapitalismen i stedet for kjærligheten, Loman blir et offer for den amerikanske drømmen og han tar til slutt livet av seg slik at sønnen Biff skal få forsikringssummen på tyve tusen dollar.