Abstract
Når en elev møter et nytt språk som fransk for første gang, står han overfor mange utfordringer. Svært ofte er det grammatikken som står i fokus, med skriveoppgaver og pugging. Når det gjelder ordinnlæring, betraktes dette ofte som elevens eget ansvar, og det er også her ofte pugging som anses som løsningen. Men er dette den riktige måten å gå frem på?
I en innlæringsfase er viktigheten av ordforråd ubestridelig: uten ord er kommunikasjon vanskelig. Det er dermed av stor viktighet at eleven klarer å tilegne seg et tilfredsstillende ordforråd. Men skal undervisningen ha dette som mål, eller skal man også undervise grammatikk?
I denne praktisk studien har jeg undersøkt hva som skjer dersom læreren legger grammatikken til side, og legger vekt på ordforrådet. Ulike strategier for innlæring av nye ord har blitt testet, og resultatet har blitt sammenlignet med klasser av tilsvarende sammensetning.
Det sentrale spørsmålet er om dette arbeidet med strategier medfører bedre resultater i forhold til ordforråd, og om den helhetlige forståelsen av språket blir bedre av dette arbeidet.