Abstract
Høsten 2006 ble utdanningsreformen Kunnskapsløftet, L06, innført i Norge. Studier viser imidlertid at nye reformer ikke fører til store endringer i undervisningspraksisen til lærerne.
Læreplanen for fremmedspråk består av tre hovedområder: Språklæring, Kommunikasjon og Språk, kultur og samfunn. Denne oppgaven tar for seg Språklæringsområdet og ser på hvordan dette området blir realisert i den videregående skole: hva er forskjellen mellom intensjonen til den formelle læreplanen og måten fransklærere tolker og praktiserer området på. Oppgaven ser også på utviklingen av begrepet ”språklæring” i språkforskning og tidligere læreplaner.
Vi har intervjuet 6 lærer fra 5 forskjellige skoler i Oslo-området. Studien viser at lærerne synes kompetansemålene i L06 er ambisiøse og at det er særlig Språklæringsområdet som byr på utfordringer. Målene er svært åpne og tolkningen og gjennomføringen varierer fra lærer til lærer. Oppgaven tar for seg kompetansemålene for nivå 1 og 2, og viser at de fleste lærerne ikke har tilpasset seg reformen og at de fleste målene ikke blir gjennomført etter intensjonen. Grunnene til dette varierer, men studien viser at særlig mangel på relevant etterutdanning og samarbeid mellom språklærerne, samt realiteten i klasserommet kan forklare hvorfor lærerne ikke vet hvordan de skal oppnå målene. I tillegg bør man merke seg at det bare er to år siden reformen ble innført og at det tar tid å endre innhold og arbeidsformer.