Abstract
Jeg har fulgt tre klasser i B-språk på idrettslinjen, Bjerke videregående skole i Oslo, klasse A i to år og klasse B og C det første skoleåret. Resultatene i klasse B og C er tatt med som referanse til klasse A.
Jeg har prøvd å finne svar på følgende 2 problemstillinger:
1. Øker nye arbeidsmetoder som for eksempel arbeid i basisgrupper, bevisst bruk av arbeidsplaner og problembasert læring økt motivasjon for å lære et fremmedspråk?
2. Er elevene modne nok til å ta ansvar for egen læring?
Studien har vært konsentrert om 5 temaer:
A. Opplæringen; om det å lære et fremmedspråk, motivasjon og læringsaktivitet i klassen.
B. Gruppeprosessen; basisgrupper, problembasert læring og bevisstgjøring om effekten av gruppeprosessen.
C. Arbeidsplaner; arbeidsplanens innhold og evaluering av arbeidsplaner.
D. Elevens forhold til fagplanmålene.
E. Elevenes holdning til den nye lærerrollen.
Resultatet av studien:
A. Nesten ingen eleven brukte arbeidsplan på ungdomsskolen. De planla ikke og evaluerte ikke arbeidet. I begynnelsen av videregående skole, synes mange at det er fascinerende å jobbe i basisgrupper, planlegge og evaluere arbeidet. Etter 11/2 år, ønsker de fleste i klasse A individuelt arbeid styrt av læreren.
Hvorfor? Mange elever synes det er for mange arbeidsplaner, og klarer ikke å ta ansvar for arbeidet. De ønsker klare mål og lærerstyrt undervisning.
Etter et år sier de fleste at undervisningen har vært som forventet eller bedre. Klasse B og C er jevnt over mer fornøyd enn klasse A. En elev i klasse A er misfornøyd med undervisningsmetoden fra første dag, fordi hun får dårligere resultat enn på ungdomsskolen og ønsker ikke nye metoder. Hun påvirker andre elever til også å bli kritiske. I ettertid ser jeg at hun burde fått bestemme mer. Skal en lærer lykkes med noe nytt, må man spille på lag med elevene. De fleste elevene i de tre klassene likte nye undervisningsmetoder. De som har størst utbytte av nye metoder er ikke de superflinke eller de umotiverte men de som i utgangspunktet er usikre og som stoler på lærerens avgjørelser og lærer mest.
B. De fleste elevene liker å jobbe i basisgrupper, men resultatet viser at man er avhengig av heldige gruppesammensetninger for å lykkes. De fleste elevene liker å arbeide med problembasert læring, selv om det er krevende.
C. Elevene liker å jobbe bevisst med arbeidsplaner etter et år., men mange i klasse A synes det er unødvendig å evaluere arbeidet.
D. Reform-94 krever at elevene ser sammenhengen mellom læreplanmålene og arbeidet i klasserommet. Resultatet viser at de fleste elevene kjenner målene for opplæringen, men få er motiverte for å jobbe målbevisst mot målene.
E. Elevene viser at de er fornøyde med læreren som veileder.
Svar på problemstillingene:
Studien viser at noen elever får økt motivasjon for å lære et fremmedspråk når man tar i bruk nye arbeidsmetoder. Men når basiskunnskapen skal innlæres, trenger elevene tett oppfølging fra læreren. Det må også først skapes tillit mellom elever og lærer. Det som overrasker i denne studien er at gruppepresset er meget stort i videregående skole. Mange elever er avhengige av klasens leder(e) for å motivere seg for å lære et fremmedspråk. Hvis lederen/lederne tror på lærerens metode er det stor sjanse for at hele klassen øker motivasjonen for å lære, og hvis elevene stoler på læreren, er det ikke så viktig hvilken metode som brukes i undervisningen.
Resultatet viser at mange elever ikke er modne til å følge læreplanmålene bevisst og evaluere resultatet av arbeidet i forhold til målene. Jeg tror at Reform-94 tar feil på dette punkt., for elevene i denne studien evaluerte ikke for sin egenutviklings skyld, men for å tilfredsstille læreren.
Konklusjon:
Gir vi elevene i videregående skole stor frihet må de ta et stort ansvar. Resultatet kan bli at de gjør og lærer mindre istedenfor mer. Det er læreren som må sette premissene for hva som skal gjøres for å nå læreplanmålene. Og det må skapes t tillitsforhold mellom lederne i klassen og læreren før man kan lykkes med nye undervisningsmetoder. Og en god lærebok er god å ha for å strukturere opplæringen og gjøre den forutsigbar for elevene. De nye undervisningsmetodene kan brukes for å variere undervisningen.