Search
Now showing items 1-10 of 162
(Master thesis / Masteroppgave, 2012)
Studien undersøker samfunnsfagslæreres vurderingspraksis i den videregående skole, hvor problemstillingen lyder som følger:
Hva legger lærere vekt på når de vurderer faglig dyktighet i skriftlige oppgaveløsninger i ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2010)
Problemområde, teori og problemstillinger:
Utformingen av det teoretiske rammeverket redegjør for den demokratiske dannelse i lys av ulike demokratimodeller og kommer gjennom etisk-logiske drøftninger fram til at Habermas ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2011)
Læreplanen stadfester at formålet med samfunnsfaget er ”å medverke til forståing av og oppslutning om grunnleggjande menneskerettar, demokratiske verdier og likestilling og til aktivt medborgerskap og demokratisk deltaking”. ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)
Temaet for denne avhandlingen er den deliberative samtalens mulighet i det dialogiske møtet mellom lærer og elev. Deliberasjon kan i korte trekk defineres som en prosess hvor ulike sider av en sak stilles mot hverandre og ...
Elevene i verdens beste skole forsvant i cyberspace : - hva gjør samfunnfaglæreren for å hindre ikke-faglig bruk av PC-en? Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)
Denne oppgavens tema er samfunnsfaglærerens muligheter til å regulere PC-bruken i undervisningssituasjonen. Hovedproblemstillingen for oppgaven er hva gjør samfunnsfaglæreren for å hindre ikke-faglig bruk av PC-en? I vårt ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2018)
Temaet for denne masteroppgåva er korleis elevar sitt møte med samtidskunst kan bidra til demokratiopplæring. Demokratiopplæring er ein grunnstein i den norske skulemodellen, der samfunnsfaga har eit særskilt ansvar. Ein ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2012)
Tema for oppgaven er 22. juli i samfunnsfagundervisningen i videregående skole, hvor læreres bruk av 22. juli, og hvordan de begrunner denne bruken blir undersøkt. Behandling av 11. september i samfunnsfagundervisningen i ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2012)
Diskusjonen har et stort læringspotensial, og blir hyppig benyttet som undervisningsmetode av samfunnsfaglærere. Diskusjonen har også en sentral plass i læreplanene i samfunnsfag. Derfor er diskusjonen som undervisningsmetode ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2016)
Drøfting er en sentral ferdighet i samfunnsfaget, både som uttrykksmåte og i tilknytning til vurderingssituasjoner, likevel er det en allmenn oppfattelse av at drøfting er forvirrende og utydelig. Formålet med denne studien ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2017)
Temaet for masteravhandlingen er lokalt læreplanarbeid i samfunnsfag. Problemstillingen som belyses er: ” Hva kjennetegner samfunnsfagslærers ulike forståelser av det å bruke læreplanen som grunnlag for opplæring i ...