Sammendrag
"Barnet i høysetet" er en designhistorisk oppgave som konsentrerer seg om ett møbel, "Tripp Trapp"-stolen. "Tripp Trapp" er designet av Peter Opsvik i 1972, og produsert av den norske møbelprodusenten Stokke Fabrikker AS. Hovedproblemstillingen i denne masteroppgaven er hvordan "Tripp Trapp"-stolen ble utviklet, og å finne frem til de påvirkningsfaktorer og personer som bidro til et ferdig produkt. Oppgavens underliggende problemstillinger er å se designet i lys av aktuelle aspekter som kunne ha influert på Opsvik og hans virksomhet som formgiver, og hvordan dette kommer til uttrykk i "Tripp Trapp"-stolen. Denne masteroppgaven forsøker å vise hvordan stolen fikk sin form, som et produkt av 70-årenes ideer om behov, ergonomi, estetikk og familiefellesskapet. Oppgaven forsøker også å gi et bilde av den mottagelsen stolen fikk i markedet og i media i forbindelse med lanseringen i 1973. Ideen til "Tripp Trapp" oppstår når Peter Opsvik ser at hans egen to-åring ikke greier å sitte komfortabelt ved spisebordet på en vanlig stol. Ut fra ergonomiske prinsipper og hensyn til miljøvennlig ressursbruk utarbeider han "Tripp Trapp"-stolen, som ved enkle grep kan justeres og tilpasses brukere fra baby til voksen alder. Det fleksible møbelet er noe som opptar flere designere på slutten av 1960- og begynnelsen av 1970-tallet. Men det tok tid å overbevise forhandlerne. Selv internt hos produsenten Stokke var det en stor skepsis til møbelet, som mange mente ikke engang liknet på en stol. Noen få var svært entusiastiske. Dette hadde ikke vært laget før: En stol som ga barnet en riktig sittestilling ved et alminnelig kjøkkenbord! Debatten omkring riktig sittestilling er aktuell i 1973. Fokus ble rettet mot en stadig mer passiv livsstil der det sittende mennesket, homo sedens, satt både på arbeid, i bilen og i fritiden. Ikke bare var sittingen et problem for kroppen, sittestillingene var også feil, mente medisinske eksperter. Hos skolebarna hadde man begynt å registrere belastningsskader, forårsaket av uriktige arbeidsstillinger. "Barnet i høysetet" viser hvordan Peter Opsvik er en del av denne ergonomidiskursen, og hvordan han bidrar til å forene de ulike teoriene omkring riktig sitting. I dag er "Tripp Trapp" ikke lenger bare et møbel. Stolen har blitt et symbol for den gode nordiske barndommen. Den er en eksportsuksess og et av norsk designs mest kjente objekter, som for lengst har sluttet å overraske, slik den gjorde i begynnelsen.