Sammendrag
Sammendrag
Denne oppgaven omhandler historiske linjer om oppfatningen av gudsbegrep og menneskesyn på bakgrunn av Gen. 1,26-28, 2,18 og 2,23-25 i jødisk og kristen tradisjon. Den tar for seg de ulike historiske paradigmer i jødisk og kristen teksttolkning, med særskilt vekt på tolkning av kvinnens status i forhold til mannen og Gud.
Første del handler om utviklingen av den normative eksegese i de to tradisjoner. I denne historiske skisse trekkes linjer fra intra-bibelske fortolkninger, klassisk epoke, gresk-romersk innflytelse, middelalder og frem til den moderne tekstkritikk og historisk-kritikk.
I Andre del tar jeg for meg de eksegetiske utlegninger av angjeldende vers i førmoderne og moderne eksegetiske verk. Den førmoderne jødiske tradisjon er representert ved 1000 og 1100-tallets Abraham Ibn Ezra og Rashi, mens kristen førmoderne eksegese er representert ved Martin Luther. Moderne eksegese er representert ved Gerhard von Rad (kristen) og Umberto Cassuto (jødisk). Begge virket på 1900-tallet. Jeg har lagt vekt på de ulike eksegeters tolkninger av menneskets forhold til Gud og forholdet mellom mann og kvinne.
Videre har jeg undersøkt hvordan den bibelske tekst blir oppfattet av jødisk og kristen tradisjon i nåtid. Dette har jeg belyst ved å vektlegge feministteologien som utfordring til den tradisjonelle teologi. For feministteologene er det et problem at tekst og tradisjon formidler et foreldet syn på forholdet mellom mann og kvinne. Det moderne likestillingsideal er vanskelig å forene med den overveldende mannsfokuserte bibelske tekst. Ferministteologien har forsøkt å forene skriftgrunnlaget med det moderne syn der mannen og kvinnen skal være likestilt. Moderne feministisk forskning har søkt å rekonstruere den historiske scene ved bruk av historiske kilder for å gi et mer differensiert bilde av kvinnene i den bibelske tid. Gjennom feministteologers studium av skriftgrunnlaget vektlegges de kvinnelige aktører og deres innflytelse og status fremheves. Slike forsøk har bidratt til et ytterligere mangfold av eksegese på genesisberetningene.
Feministteologien er i denne oppgaven representert ved jødiske Carol Meyers Discovering Eve og kristne Phyllis A. Bird Missing Persons and Mistaken Identities. Jeg har vektlagt disse feministteologenes metode for forståelse av tekst og tradisjon. Meyers bidrag er et historisk-kritisk studium. Meyers mener samfunnet i det gamle Israel var preget av gruppetilhørighet. Hun forsøker å vise at kvinnene som gruppe ikke var underordnet mennene i det før-monarkiske isrealittiske husholdssamfunn. Bird legger vekt på både historisk- og litterærkritisk metode. Bird er uenig med Meyers i at kvinnene var sentrale maktutøvere i den før-monarkiske isrealittiske periode. Jeg drøfter forskjeller og likheter mellom Meyers og Birds teorier, både ut ifra metodevalg og tradisjon, i siste del.