Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T11:20:15Z
dc.date.available2013-03-12T11:20:15Z
dc.date.issued2003en_US
dc.date.submitted2003-06-06en_US
dc.identifier.citationJørgensen, Flemming. FRA MODERNE SEKULARISERING TIL POSTMODERNE DESEKULARISERING. Hovedoppgave, University of Oslo, 2003en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/23915
dc.description.abstractUtgangspunktet for denne oppgaven er den amerikanske sosiologen Peter L. Bergers bok The Sacred Canopy fra 1967 og hans artikkel The Desecularization of the World fra 1999. I Del 2 av The Sacred Canopy fremmet Berger sin opprinnelige sekulariseringsteori. Dette er en forholdsvis konvensjonell teori i den forstand at den ikke ligger langt unna datidens etablerte sosiologiske kunnskap. Følgelig tilsier den at religionen svekkes kraftig i møtet med moderniteten. Ikke nødvendigvis så kraftig at den forsvinner totalt, men i alle fall så mye at den blir fortrengt til privatsfæren. Men i artikkelen fra 1999 støtter han ikke lenger en slik type sekulariseringsteori. Det er denne utviklingen i Bergers sekulariseringsoppfatning jeg ettersporer i foreliggende oppgave. I kapittel 1 har jeg laget en begrepsmodell som benyttes som analyseverktøyet i oppgaven. Her har jeg systematisert sekulariseringsteori innenfor kategoriene sterk , halvsterk , svak og dialektisk. For å betegne alle de ulike teoriene langs denne skalaen kan det være enklere å anse dem som teoriforslag om religionens fremtid i møtet med moderniteten. Årsaken til det er at enkelte av disse teoriene hevder at det ikke har skjedd noen sekularisering, men at vi, spesielt i Vesten, bare har vært vitne til en naturlig utvikling av strukturell differensiering og religiøs endring. Andre kaller denne prosessen sekularisering, men er samtidig opptatt av å påpeke at denne utviklingen alltid vil reageres på i form av ulike uttrykk for resakralisering. I disse tilfellene kan betegnelsen sekulariseringsteori bli noe misvisende ettersom den er så belastet med den klassiske koblingen mellom sekularisering og religionens forsvinning. I min analyse av utviklingen i Bergers sekulariseringsoppfatning i kapittel 3 og 4 har jeg funnet forsiktige spor av en tvil på sekulariseringstesens gyldighet allerede i 1967. Og jeg mener det finnes klare indikasjoner på at Berger går imot sin egen teori allerede i 1971. Gjennom en gradvis utvikling sammenfatter Berger sin mangeårige kritikk av sekulariseringstesen i en mer vitenskapelig hypotese på 90-tallet det er denne han i 1996 kalte the desecularization thesis . Jeg har altså fremsatt mine teser på at Berger har endret sin sekulariseringsoppfatning, og når og hvor disse endringene manifesterte seg. I en overordnet teoretisk drøfting i avslutningen fremmer jeg hypotesen om hvorfor: Mye av årsaken her mener jeg kan ligge i at kultursituasjonen har beveget seg fra modernitet til postmodernitet.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleFRA MODERNE SEKULARISERING TIL POSTMODERNE DESEKULARISERING : - en analyse av Peter L. Bergers teorier om sekularisering og pluraliseringen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2006-01-04en_US
dc.creator.authorJørgensen, Flemmingen_US
dc.subject.nsiVDP::153en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Jørgensen, Flemming&rft.title=FRA MODERNE SEKULARISERING TIL POSTMODERNE DESEKULARISERING&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2003&rft.degree=Hovedoppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-6645en_US
dc.type.documentHovedoppgaveen_US
dc.identifier.duo11695en_US
dc.contributor.supervisorOtto Krogsethen_US
dc.identifier.bibsys031512305en_US


Files in this item

FilesSizeFormatView

No file.

Appears in the following Collection

Hide metadata