Abstract
Utgangspunktet for denne oppgaven er den amerikanske sosiologen Peter L. Bergers bok The Sacred Canopy fra 1967 og hans artikkel The Desecularization of the World fra 1999. I Del 2 av The Sacred Canopy fremmet Berger sin opprinnelige sekulariseringsteori. Dette er en forholdsvis konvensjonell teori i den forstand at den ikke ligger langt unna datidens etablerte sosiologiske kunnskap. Følgelig tilsier den at religionen svekkes kraftig i møtet med moderniteten. Ikke nødvendigvis så kraftig at den forsvinner totalt, men i alle fall så mye at den blir fortrengt til privatsfæren. Men i artikkelen fra 1999 støtter han ikke lenger en slik type sekulariseringsteori. Det er denne utviklingen i Bergers sekulariseringsoppfatning jeg ettersporer i foreliggende oppgave.
I kapittel 1 har jeg laget en begrepsmodell som benyttes som analyseverktøyet i oppgaven. Her har jeg systematisert sekulariseringsteori innenfor kategoriene sterk , halvsterk , svak og dialektisk. For å betegne alle de ulike teoriene langs denne skalaen kan det være enklere å anse dem som teoriforslag om religionens fremtid i møtet med moderniteten. Årsaken til det er at enkelte av disse teoriene hevder at det ikke har skjedd noen sekularisering, men at vi, spesielt i Vesten, bare har vært vitne til en naturlig utvikling av strukturell differensiering og religiøs endring. Andre kaller denne prosessen sekularisering, men er samtidig opptatt av å påpeke at denne utviklingen alltid vil reageres på i form av ulike uttrykk for resakralisering. I disse tilfellene kan betegnelsen sekulariseringsteori bli noe misvisende ettersom den er så belastet med den klassiske koblingen mellom sekularisering og religionens forsvinning.
I min analyse av utviklingen i Bergers sekulariseringsoppfatning i kapittel 3 og 4 har jeg funnet forsiktige spor av en tvil på sekulariseringstesens gyldighet allerede i 1967. Og jeg mener det finnes klare indikasjoner på at Berger går imot sin egen teori allerede i 1971. Gjennom en gradvis utvikling sammenfatter Berger sin mangeårige kritikk av sekulariseringstesen i en mer vitenskapelig hypotese på 90-tallet det er denne han i 1996 kalte the desecularization thesis . Jeg har altså fremsatt mine teser på at Berger har endret sin sekulariseringsoppfatning, og når og hvor disse endringene manifesterte seg. I en overordnet teoretisk drøfting i avslutningen fremmer jeg hypotesen om hvorfor: Mye av årsaken her mener jeg kan ligge i at kultursituasjonen har beveget seg fra modernitet til postmodernitet.