Browsing Det utdanningsvitenskapelige fakultet by Title
Now showing items 479-498 of 7785
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2007)Problemstilling: Gjennom en kvalitativ studie, med tre informanter i aldersfordelingen 18, 23 og 27 år, ønsker vi å besvare følgende problemstilling: Hvordan er det å vokse opp med en funksjonshemmet søster eller bror? Ved ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2006)PROBLEMOMRÅDE: Temaet for denne avhandlingen er å vokse opp med vold i hjemmet, innagerende atferd hos barn og unge knyttet til dette, og tiltak og behandling rettet til denne gruppen barn. Min problemstilling er som følger: ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)Bakgrunn for undersøkelsen Mennesker med psykiske lidelser har til alle tider også vært foreldre, men først i de senere år er hjelpeapparat og nettverk blitt oppmerksomme på at barna deres kan ha særskilte behov. Tall fra ...
-
(Chapter / Bokkapittel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2017)Artikkelen er en analyse av to romantrilogier for ungdom, som begge skildrer en ung norsk jentes kamp for å hjelpe en afrikansk båtflyktning til et bedre liv i Vesten. I begge trilogier blir møtet med flyktningen og verdens ...
-
Å være best er (ikke) bra nok. Opplevelsene og konsekvensene av prestasjonspress for «flinke piker» (Master thesis / Masteroppgave, 2017)I denne oppgaven er det forsøkt å gi noen svar på hvordan prestasjonspress oppleves for de «flinke pikene» i skolen, samt hvilke konsekvenser et overveldende prestasjonspress kan få, og hvilke individuelle- og sosialkontekstuelle ...
-
Å være den beste utgaven av seg selv En kvalitativ undersøkelse av lærernes samtaler med elever som mobber på skolenRestricted Access (Master thesis / Masteroppgave, 2016)
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2017)Tittel Å være en strateg Bakgrunn og formål Bakgrunn for valg av temaet kan først og fremst knyttes til forskning som viser at arbeid med leseforståelsesstrategier har vist positiv innvirkning på leseforståelsen, særlig ...
-
Å være flerkulturell i Norge : Kulturforskjeller med unge jenter i fokus. Hvordan opplever de det? (Master thesis / Masteroppgave, 2012)Formålet med prosjektet var å få bedre forståelse og innblikk i forholde mellom akkulturasjonsteori og empirien som er mitt prosjekt resultater. Det er et interessant felt å kunne forske på forhold mellom to kulturer hos ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2007)Bakgrunn og formål Jeg arbeider på en statlig barnevernsinstitusjon for barn i alderen 6 år 12 år. Enkelte av barna kommer fra fosterhjem som har sprukket. Jeg tenker meg at en slik utilsiktet flytting fra fosterhjem ...
-
Å være i fokus : tvangstrøye eller utviklingsmulighet for en autistisk jente : en kvalitativ studie av et langvarig sosialt samspillRestricted Access (Master thesis / Hovedoppgave, 2005)Å være i fokus, tvangstrøye eller utviklingsmulighet for en autistisk jente? Hovedfagsoppgaven er en kasuistisk, deskriptiv prosessanalyse av et sosialt samspill mellom en autistisk jente kalt Liv, hennes spesialpedagog ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2012)Min arbeidstittel ”Å være i skyggen” har fulgt med fra begynnelsen av mitt prosjekt, og det gjenspeiler mine egne erfaringer som søster. Inspirasjon til et søskenperspektiv økte etter samtaler med min veileder, som har en ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2014)Problemområde: I denne oppgaven problematiseres lærerens evne til å identifisere og tilrettelegge for evnerike elever i klasserommet. Evnerike elever ser ut til å være en lite omtalt elevgruppe i det norske utdanningssystemet ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2022)Denne studien undersøker hvordan seks norsklærere i videregående opplæring reflekterer rundt bruk av skeiv aktivistisk litteratur i norskfaget. Læreplanen gir litteraturundervisningen nye formål, og fordrer samtidig andre ...
-
(Doctoral thesis / Doktoravhandling, 2024)Avhandlingen handler om det å være rektor i langvarige skolemiljøsaker. Formålet er å få økt kunnskap om hvordan rektorene reflekterer rundt sine opplevelser, beskriver og begrunner hvordan de utøver ansvar i slike saker. ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2016)Bakgrunnen for dette temaet var å forstå det uforståelige – hva er det som gjør at ungdom utvikler så ekstreme holdninger at de er villige til å dø for dem? Temaet for denne masteroppgaven er om, og i tilfelle hvordan, man ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2012)Er akademisk suksess og sosial status forenlige, eller er dette to ulike diskurser som ikke er det? Kommer ungdommens verdier i klinsj med skolens tradisjonelle verdier, og hvis dette er tilfellet hvordan navigerer ungdommer ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)Bakgrunn og problemstilling Ifølge Norsk Hjerneslagregister fikk ca. 8917 mennesker over 18 år hjerneslag i Norge i 2020, og etter hjerneslag vil ca. 30-40% få afasi (Duncan et al., 2005; Helsedirektoratet, 2017). Disse ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)Formål og problemstilling I barneskolealder har stammingen ofte etablert seg og utviklet seg til å være av vedvarende karakter. Tanker og følelser knyttet til vansken utvikler seg etter hvert som barnet blir mer bevisst ...
-
(Book / Bok / PublishedVersion; Peer reviewed, 2017)Norsk ungdom vokser opp i et av verdens rikeste, lykkeligste og mest egalitære land. Samtidig vet de at mange i verden lider. Hvordan skal de føle, tenke og handle i møte med verdens urettferdige fordeling av goder? I ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)Problemområde: Hensikten med oppgaven er å rette oppmerksomhet på hva lærere tenker er årsaker til mobbing, og om det har betydning for hvordan de håndterer mobbing i skolen. Hva tenker de andre ansatte på skolen om mobbing. ...